• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for kunstfag
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for kunstfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Publikumsfrieriet: En studie av et rockebands bruk av relasjonsskapende virkemidler

Tønder, Stian
Master thesis
Thumbnail
View/Open
STIANTONDERAvhandling.pdf (1.213Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2398461
Date
2016-08-09
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunstfag [247]
Abstract
Denne oppgaven tar sikte på å beskrive hvordan mitt eget rockeband legger til

rette for relasjonsskapende aktivitet med publikum under en konsert. Metodisk baserer

oppgaven seg på en selv-etnografisk og autoetnografisk tilnærming til feltet.

Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom fullstendig deltagelse i tre

forskjellige bandøvinger og en konsert, høsten 2015. Det ble også gjort videoopptak av

disse. Videooptakene ble i ettertid transkribert og analysert for å utvikle beskrivende

narrativer. Fra disse narrativene trekker jeg ut hendelser og situasjoner og setter de

opp mot relevant teori i lys av mine forskningsspørsmål.

Gjennom arbeidet med materialet fant jeg ut at de relasjonsskapende

virkemidlene bandet mitt bruker kan deles inn i tre kategorier. Det tekstlige univers,

involvering av publikum og “showing”. Virkemidlene innenfor kategorien Det tekstlige

univers tar på seg å gi publikum en dypere innsikt i selve historien som utfolder seg i

låten. Det er et ønske om å fenge og trollbinde publikum og få de til å reflektere over

hva som skjer med karakterer og steder i disse historiene. Virkemidlene innenfor

kategorien involvering av publikum har som mål å aktivere publikum fysisk under

konserten. Her finner vi for eksempel å få publikum til å klappe med i takt med rytmen i

låten eller å få de til å danse. Under kategorien showing finner vi virkemidler som

skaper liv og energi på scenen. Disse tar sikte på å skape visuell underholdning for

publikum som en del av konsertopplevelsen.

Jeg beskriver også hvordan bandet planlegger, øver på og gjennomfører disse

relasjonsskapende virkemidlene i øvingslokalet og under konsert. Planleggingen bærer

preg av å kun ta for seg at de skal gjøre visse ting, men ikke hva de skal gjøre om noe

går skeis. Når det kommer til øving finner jeg at noen av virkemidlene som forekommer

på konsert også forekommer i øvingslokalet selv om det ikke er publikum tilstede. I

plassen for et ekte publikum bruker bandet et imaginært publikum som de retter

virkemidlene mot.

I slutten av oppgaven foreslår jeg hva som kan gjøres videre innenfor feltet og

hvordan informasjonen i denne oppgaven kan brukes i forskjellige arenaer. Her nevnes

for eksempel bruk i utdanning på flere nivå og bruk i forskjellige populærmusikalske

interesseorganisasjoner som BRAK og STAR.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit