Publikumsfrieriet: En studie av et rockebands bruk av relasjonsskapende virkemidler
Master thesis
View/ Open
Date
2016-08-09Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [301]
Abstract
Denne oppgaven tar sikte på å beskrive hvordan mitt eget rockeband legger til
rette for relasjonsskapende aktivitet med publikum under en konsert. Metodisk baserer
oppgaven seg på en selv-etnografisk og autoetnografisk tilnærming til feltet.
Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom fullstendig deltagelse i tre
forskjellige bandøvinger og en konsert, høsten 2015. Det ble også gjort videoopptak av
disse. Videooptakene ble i ettertid transkribert og analysert for å utvikle beskrivende
narrativer. Fra disse narrativene trekker jeg ut hendelser og situasjoner og setter de
opp mot relevant teori i lys av mine forskningsspørsmål.
Gjennom arbeidet med materialet fant jeg ut at de relasjonsskapende
virkemidlene bandet mitt bruker kan deles inn i tre kategorier. Det tekstlige univers,
involvering av publikum og “showing”. Virkemidlene innenfor kategorien Det tekstlige
univers tar på seg å gi publikum en dypere innsikt i selve historien som utfolder seg i
låten. Det er et ønske om å fenge og trollbinde publikum og få de til å reflektere over
hva som skjer med karakterer og steder i disse historiene. Virkemidlene innenfor
kategorien involvering av publikum har som mål å aktivere publikum fysisk under
konserten. Her finner vi for eksempel å få publikum til å klappe med i takt med rytmen i
låten eller å få de til å danse. Under kategorien showing finner vi virkemidler som
skaper liv og energi på scenen. Disse tar sikte på å skape visuell underholdning for
publikum som en del av konsertopplevelsen.
Jeg beskriver også hvordan bandet planlegger, øver på og gjennomfører disse
relasjonsskapende virkemidlene i øvingslokalet og under konsert. Planleggingen bærer
preg av å kun ta for seg at de skal gjøre visse ting, men ikke hva de skal gjøre om noe
går skeis. Når det kommer til øving finner jeg at noen av virkemidlene som forekommer
på konsert også forekommer i øvingslokalet selv om det ikke er publikum tilstede. I
plassen for et ekte publikum bruker bandet et imaginært publikum som de retter
virkemidlene mot.
I slutten av oppgaven foreslår jeg hva som kan gjøres videre innenfor feltet og
hvordan informasjonen i denne oppgaven kan brukes i forskjellige arenaer. Her nevnes
for eksempel bruk i utdanning på flere nivå og bruk i forskjellige populærmusikalske
interesseorganisasjoner som BRAK og STAR.