dc.description.abstract | I denne studien har jeg valgt å fokusere på barnehagelærernes teknologiske, pedagogiske
og faglige kompetanse når de involverer barnehagebarn (0-6-åringer) i produksjon av
digitale fortellinger. Formålet med studien har vært å bidra til å fylle begrepet digital
kompetanse med innhold for barnehagen, med vekt på digitale fortellinger.
I forskningsgjennomgangen har jeg søkt etter forskning der barna involveres i
produksjon av digitale fortellinger. Her har jeg funnet lite forskning med fokus på det
narrative og dramaturgien, og lite med en tydelig vektlegging på hvordan det teknologiske
kan støtte opp under det faglige i arbeidet med digitale fortellinger. Det teoretiske
rammeverket som studien bygger på er Mishra og Koehlers teknologisk pedagogisk
fagkompetanse (TPACK), narrativ teori, multimodal kommunikasjonsteori og
sosiokulturell læringsteori.
Jeg har valgt å ha en kvalitativ forskningstilnærming med en fortolkende fenomenologisk
innfallsvinkel til studien, og har intervjuet fire barnehagelærere om deres erfaring
med å involvere barna i produksjon av digitale fortellinger. Jeg har beskrevet og
analysert deres refleksjoner og begrunnelser for egne valg og handlinger når de skaper
digitale fortellinger sammen med barna i barnehagen, for å bidra til å sette ord på og
konseptualisere deres kompetanse. Funnene viser at barnehagelærerne framhever det
pedagogiske og teknologiske på bekostning av det faglige, og legger liten eller ingen
vekt på narrativ kompetanse.
Mitt bidrag til feltet er en konkretisering av TPACK-modellen med den digitale
fortellingen som mediet, med hovedvekt på en konkretisering av den faglige kompetansen.
Modellen tydeliggjør den sammensatte kompetansen som jeg mener barnehageansatte
trenger for å involvere barna i produksjon av digitale fortellinger: pedagogisk,
faglig og teknologisk kompetanse. Denne sammensatte kompetansen kan ivaretas av
enkelt personer, eller som distribuert kunnskap i ei personalgruppe. Det handler om å se
mulighetene og ha evne til å gjennomføre prosessen på en litt annen og mindre
omfattende måte – det handler om så mye mer enn «bare» det teknologiske. «En skal ha
litt bredde for å få det hele i mål». | nb_NO |