Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugland, Caroline Tveit
dc.date.accessioned2014-08-26T05:47:47Z
dc.date.available2014-08-26T05:47:47Z
dc.date.issued2014-08-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/218040
dc.description.abstractForsknings- og Utviklingsarbeidet mitt hadde som formål å finne ut hvordan lærere på mellomtrinnet bruker konkretiseringsmateriell i matematikkundervisningen, og hvordan bruken kan virke inn på elevenes læringsutbytte. Konkretiseringsmateriell skal være et hjelpemiddel for elevene til å oppnå forståelse av matematiske begrep og symbol. Av egen erfaring er det ikke alltid slik. På bakgrunn av dette var det interessant for meg å finne ut hvilke holdninger lærere har til konkretiseringsmateriell, og hvordan de praktiserer bruken av materiellet. Utvalget mitt ble lærere på mellomtrinnet. Problemstillingen min ble utformet slik: Hvordan bruker lærere på mellomtrinnet konkretiseringsmateriell i matematikkundervisningen? Virker bruken fremmende eller hemmende for læring? Teoridelen har fokus på det konstruktivistiske læringssynet knyttet opp mot teoretikere som Piaget og Vygotsky. Teori om konkretiseringsmateriell, matematisk kompetanse, tilpasset opplæring og lærerkunnskap blir også presentert i denne delen, da dette er relevant teori i forhold til problemstillingen min. Jeg har tatt i bruk intervju som kvalitativ forskningsmetode. Utvalget mitt består av tre lærere som underviser i matematikk på mellomtrinnet, med ulik utdanning og bakgrunn. Gjennom intervjuene har jeg fått et innblikk i hvordan mine informanter praktiserer bruken av konkretiseringsmateriell, og om deres tanker og holdninger rundt bruken av materiellet. Funnene mine blir fremstilt i en tabell, og deretter drøftet og vurdert i lys av tidligere presentert teori. Resultatene fra forskningsarbeidet tilsier at lærere på mellomtrinnet bruker konkretiseringsmateriell i matematikkundervisningen, men i ulik grad. Materiellet blir bruk i gjennomgang av nytt stoff, og når enkeltelever trenger ekstra støtte til å utvikle forståelse for matematiske begrep og symbol. Informantene gir uttrykk for at de burde være flinkere til å ta materiellet i bruk i undervisningssituasjoner, men ser på det som vanskelig da det er et begrenset utvalg av konkreter på deres arbeidsplass.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleBruk av konkretiseringsmateriell på mellomtrinnet: En kvalitativ undersøkelse fra lærerens perspektivnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel