Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrutle, Jone Foldøy
dc.date.accessioned2014-08-25T13:13:16Z
dc.date.available2014-08-25T13:13:16Z
dc.date.issued2014-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/218036
dc.description.abstractHvilke oppgaver og hvilken progresjon kan passe i et læreverk i noter for elever i ungdomsskolen som bygger på kompetansemålene i musikk etter 10. årstrinn? Denne problemstillingen dannet grunnlaget for bacheloroppgaven min. Jeg har laget et læreverk som forsøker å gi notelære på ungdomsskolen et løft, bidra til å øke kompetansen i musikkfaget for samtlige elever, og være til nytte for lærerne. Utprøving av dette og intervjuer med informantene har vært viktige verktøy i videreutviklingen av læreverket. Gjennom intervju med informanter har jeg gjort funn som jeg har brukt til å videreutvikle læreverket, og funn som taler for å beholde viktige deler. Enkle forklaringer og et lettlest språk i teoriboka er noen av tingene som er felles for informantenes tilbakemeldinger. Progresjonen i læreverket blir diskutert i lærer- og i studentintervjuene. Viktige momenter som tilgjengelige timeressurser, elevenes forkunnskaper i noter, og vanskelighetsgrad på oppgaver er temaer som går igjen. Informantene påpeker også at lærerens kompetanse i musikkfaget er avgjørende for at læreverket skal kunne fungere. Kunnskapsløftets kompetansemål i musikk er noe som blir diskutert i forhold til evnen til å tilrettelegge for noteopplæring i ungdomsskolen. Utprøvingen av læreverket har tydeliggjort viktigheten av å følge den fastsatte rekkefølgen i læreverket, når man går gjennom kapitlene i teori- og arbeidsboka. Dette kan ha en positiv virkning, fordi det bidrar til en jevn progresjon. Ulempen er at det legger fastere rammer på undervisningen, og hvordan læreverket skal utnyttes.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMusikknb_NO
dc.titleNote for note, takt og tone: Et læreverk i noter for elever i ungdomsskolennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel