Note for note, takt og tone: Et læreverk i noter for elever i ungdomsskolen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/218036Utgivelsesdato
2014-08-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hvilke oppgaver og hvilken progresjon kan passe i et læreverk i noter for elever i
ungdomsskolen som bygger på kompetansemålene i musikk etter 10. årstrinn?
Denne problemstillingen dannet grunnlaget for bacheloroppgaven min. Jeg har laget et
læreverk som forsøker å gi notelære på ungdomsskolen et løft, bidra til å øke kompetansen i
musikkfaget for samtlige elever, og være til nytte for lærerne. Utprøving av dette og intervjuer
med informantene har vært viktige verktøy i videreutviklingen av læreverket.
Gjennom intervju med informanter har jeg gjort funn som jeg har brukt til å videreutvikle
læreverket, og funn som taler for å beholde viktige deler. Enkle forklaringer og et lettlest
språk i teoriboka er noen av tingene som er felles for informantenes tilbakemeldinger.
Progresjonen i læreverket blir diskutert i lærer- og i studentintervjuene. Viktige momenter
som tilgjengelige timeressurser, elevenes forkunnskaper i noter, og vanskelighetsgrad på
oppgaver er temaer som går igjen. Informantene påpeker også at lærerens kompetanse i
musikkfaget er avgjørende for at læreverket skal kunne fungere. Kunnskapsløftets
kompetansemål i musikk er noe som blir diskutert i forhold til evnen til å tilrettelegge for
noteopplæring i ungdomsskolen.
Utprøvingen av læreverket har tydeliggjort viktigheten av å følge den fastsatte rekkefølgen i
læreverket, når man går gjennom kapitlene i teori- og arbeidsboka. Dette kan ha en positiv
virkning, fordi det bidrar til en jevn progresjon. Ulempen er at det legger fastere rammer på
undervisningen, og hvordan læreverket skal utnyttes.