dc.description.abstract | Målet med bacheloroppgaven Artskunnskap i barnehagen er å få en dypere innsikt og kunnskap om temaet, samt finne ut om hvilke forskjeller en kan finne i barnas artskunnskap i en ordinær barnehage og i en friluftsbarnehage. Problemstillingen i oppgaven er: Hvilke forskjeller kan en finne i barns artskunnskap i en ordinær barnehage og i en friluftsbarnehage, og kan dette sees i sammenheng med barnehagens profil?
I arbeidet med denne oppgaven har det vært utfordrende å finne teori om artskunnskap relatert til barn, samt at det ikke finnes noen sammenlignbar forskning som er gjort tidligere. Jeg har knyttet inn teori blant annet fra Langholm, Hilmo, Holter & Synnes (2011), Grimeland (2012) og Braute & Bang (1994). Relevante sitat fra Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2011) er også knyttet inn.
I oppgaven har jeg valgt en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ tilnærming, for å kunne svare på problemstillingen. Kvantitative undersøkelser, i form av avkryssingsskjema, ble brukt for å kartlegge barnas artskunnskap. For å få et innblikk i barnehagenes profil, brukte jeg kvalitativ metode, i form av intervjuguide.
Resultatene fra den kvantitative undersøkelsen viser at barna i friluftsbarnehagen har et litt høyere gjennomsnitt på totalscoren, enn barna i den ordinære barnehagen. Resultatene er 11,43 i den ordinære barnehagen og 13,06 i friluftsbarnehagen. I drøftingsdelen tar jeg for meg resultatene fra både de kvantitative og kvalitative undersøkelsene, og diskuterer dette opp mot relevant teori. I denne delen finner jeg at resultatene mest sannsynlig kan sees i sammenheng med barnehagenes profil, og stiller meg positiv til et større forskningsprosjekt for å se nærmere på temaet. | nb_NO |