Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTollaksen, Ingrid Isaksen
dc.date.accessioned2014-07-16T09:09:01Z
dc.date.available2014-07-16T09:09:01Z
dc.date.issued2014-07-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197470
dc.description.abstractTemaet for oppgaven er de pedagogiske ansattes holdninger til bruk av digitale verktøy og medier i barnehagen sammen med barna. Problemstillingen var: I hvilken grad er de pedagogisk ansattes holdninger til digitale verktøy relatert til bruken av disse med barna? Følgende forskningsspørsmål ble tilført: 1. Hvilke digitale verktøy og medier har barnehagene i Norge tilgang til? 2. Hvor ofte blir digitale verktøy brukt i det pedagogiske arbeidet i barnehagen sammen med barna? 3. Hvordan blir de digitale verktøyene brukt i det pedagogiske arbeidet i barnehagen sammen med barna? Undersøkelsen er bygget opp under det sosiokulturelle perspektivet. God pedagogisk bruk av forskjellige verktøy bidrar til barnas læring og utvikling, der læringen tar sted gjennom aktiv konstruering av ens egen forståelse og kunnskap, i aktiviteter sammen med andre. Teorien om kompetente voksne i barnehagen som støttende stillas i barnas utvikling tilsier, at det er grunn til å tro at holdninger til personalet i barnehagen har stor betydning for hvordan digitale verktøyene og mediene (artefaktene) blir anvendt sammen med barna i barnehagen. Med bakgrunn i funn fra tidligere forskning og teori, antar jeg at det er en forskjell i bruken av disse. Jeg ønsket å vite mer i hvilken grad. Undersøkelsen var kvantitativ, med data fra en nordisk-baltisk undersøkelse ved HSH, Curriculum in kindergarten? Language learning and use of ICT with small children (CHILDICT). Jeg har kun benyttet data fra Norge (n=87). Målgruppen min var de pedagogisk ansatte i barnehagen. Utvalget representerer ikke hele landet, men fylkene Rogaland (n=43), Hordaland (n=19) og Troms (n=23) der CHILDICT undersøkelsen ble begrenset til i Norge. De statistiske analysene ble gjennomført med SPSS programmet. Dataen ble analysert ved å benytte frekvens- og korrelasjonsanalyser. Variablene som er brukt omhandlet barnehagens tilgang og bruk av digitale verktøy og medier, og holdninger mot bruken av digitale verktøy og medier. For å kunne bedre analysere sammenhengen mellom holdninger og bruken av digitale verktøy og media, laget jeg to nye sumvariabler for holdninger ('generelle holdninger' og 'personlige holdninger'). Resultatene fra undersøkelsen viste en positiv, statistisk signifikant sammenheng mellom personalets generelle og personlige holdninger og hyppigheten av bruken av de ulike verktøy og medier. Funnene mine viser i hovedsak god tilgjengelighet av digitale verktøy og medier i barnehagene, men det er noe forskjell i tilgangen til ulike digitale verktøy og medier i 5 barnehagene. Det kan tyde på at det er en viss forskjell i hyppigheten av bruk – der de mest vanlige digitale verktøyene og mediene er PC/datamaskin, bærbar, trådløst Internett, CD/DVD spiller og interaktive tavler. Digitale verktøy og medier blir oftest brukt i aktiviteter der det foregår et læringsmål, eller i en læringsprosess – slik som å støtte, fremme og utvikle blant annet leseferdighet, skriveferdighet eller konsentrasjonsferdighet. Resultatene diskuteres i lys av sosiokulturelle teorien, og tidligere forskning om bruk av IKT i barnehagen og holdningene til personalet i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.titlePedagogisk ansattes holdninger og bruk av digitale verktøy og medier med barn i barnehagen.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel