Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOttesen, Maj Iren
dc.date.accessioned2014-07-08T08:00:21Z
dc.date.available2014-07-08T08:00:21Z
dc.date.issued2014-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197233
dc.description.abstractFormålet med studiet er å få kunnskap om hvordan lærere på videregående skole beskriver sitt bruk av sosiale medier i undervisningen sin. Dernest få innblikk i hvorfor noen velger å bruke sosiale medier i undervisningen sin, mens andre ikke gjør det. Den overordnede problemstillingen er: Hvorfor velger noen lærere på videregående skole å bruke sosiale medier som en del av undervisningen sin, mens andre velger å ikke gjøre det? Bakgrunnen for undersøkelsen er kravene til digitale ferdigheter både hos skoleeiere, lærere og elever slik det kommer til uttrykk i læreplanverket Kunnskapsløftet. Kompetansemålene i Kunnskapsløftet er utviklet og utformet på bakgrunn av hvilke ulike former for kompetanse et medlem av samfunnet vårt trenger for å kunne fungere både sosialt og kulturelt. Med andre ord gjenspeiler Kunnskapsløftet de generelle ferdighetene og den kompetansen Den Norske Stat mener det er behov for i samfunnet vårt i dag og fremover, særlig med tanke på at bruk av sosiale medier er et utbredt fenomen i samfunnet vårt i dag. I denne oppgaven har jeg redegjort for hvordan jeg har planlagt og gjennomført datainnsamlingen og hvordan jeg har tolket funnene fra dette deskriptive kasusstudie utført etter kvalitativ metode. Som utgangspunkt for dette arbeidet har jeg brukt det teoretiske rammeverket teknologisk-­‐pedagogisk-­‐fag-­‐kunnskap i alle leddene i denne undersøkelsen. Jeg har brukt temasentrert analysemetode for å analysere funnene som er blitt tolket og diskutert ut i fra problemstillingen og satt i sammenheng med aktuell forskning og den teoretiske antakelsen for TPFK, på engelsk Technological Pedagogical Content Knowledge, TPCK/TPACK. Hovedfunnene i undersøkelsen min viser at er det et klart behov for å styrke videregående lærernes utvikling av deres teknologisk-­‐pedagogisk-­‐fag-­‐kunnskap slik at de får erfaring i å implementere sosiale medier i undervisningen sin for å påvirke og fremme læring hos elevene sine.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.titleHar sosiale medier noe å gjøre i undervisningen på videregående skole?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel