Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrueland, Frode
dc.date.accessioned2012-11-05T14:01:09Z
dc.date.available2012-11-05T14:01:09Z
dc.date.issued2012-11-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152422
dc.description.abstractSammendrag Klasseledelse og digital kompetanse trekkes ofte frem som problemområder i norsk skole, og da gjerne ved at disse to problemområdene kombineres slik at hovedproblemet er klasseledelse i den digitale skolen. Gjennom denne oppgaven ønsket jeg å se nærmere på om iPad som artefakt kunne være et nyttig verktøy i forbindelse med klasseledelse i videregående opplæring. Samtidig ville jeg rette fokus mot lærernes digitale kompetanse og se nærmere på om innføring og bruk av et et verktøy som iPad vil kunne bidra til en økning eller på annen måte påvirke de deltakende lærernes digitale kompetanse. Gjennom en kvalitativ tilnærming med fokusgruppesamtaler og klasseromsobservasjon har jeg søkt å se på hvordan iPaden som artefakt kunne brukes som et presentasjonsverktøy der læreren i større grad enn ved mer tradisjonell teknologibruk kan frigjøre seg fra en plassering fremme i klasserommet og om dette vil ha noen betydning for opplevd klasseledelse og for lærerens digitale kompetanse. En sideeffekt av dette har og vært å se på om det vil føre til mer elevaktivitet og en mer dialogbasert undervisning. Det har og vært ønskelig å se på prosessen rundt innføring av et nytt artefakt i skolen og hvilke begrensinger som eventelt kan vanskeliggjøre denne innføringen. Funnene gjennom klasseromsobservasjon og samtalene i fokusgruppene har vært koblet mot ulik teori rundt teknologibruk i skolen, klasseledelse og sosial læringsteori. Det siste spesielt knyttet til innføring av artefakter og læring som en medierende prosess gjennom disse. Jeg har funnet at en slik innføring av et nytt teknologisk artefakt er en krevende prosess. Den stiller krav til lærernes digitale kompetanse, samtidig som det er en viktig prosess for å utvikle denne kompetansen videre. En annen begrensende faktor er knyttet til tid, og da spesielt tid til å sette seg inn i nye teknologier når dette kommer på toppen av alt annet som er innbakt i en moderne lærerrolle.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIKTno_NO
dc.titleiPad som lærerverktøy i videregående opplæring med fokus på klasseledelse og digital kompetanseno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel