Visuelle representasjoner: På hvilken måte og i hvilken grad støtter digitale verktøy arbeid med forskyvninger mellom fotografi og tegning?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152367Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven undersøkelser forholdet mellom fotografi og tegning og angir hvordan
digitale verktøy for bildebehandling kan muliggjøre en konvergens eller sammensmelting
av disse mediene.
Bakgrunnen for undersøkelsen er Kunnskapsløftets innføring av digitale ferdigheter
som grunnleggende kompetanse i formgivingsfag i videregående skole. Med arbeidet
ønsker jeg å synliggjøre at digitale verktøy ikke er et mål i seg selv, men et læremiddel
og verktøy som skal tjene en bestemt hensikt i det skapende arbeidet.
I programområde for formgivningsfag er det skapende arbeidet særlig knyttet til visualisering
av egne idèer gjennom todimensjonalt arbeid. Fotografisk gjengivelse og
tegning er således aktuelle teknikker og redskaper i arbeidet. I forlengelsen av dette
har det vært interessant å beskrive hvordan digital kompetanse kan utvikles gjennom
praktisk arbeid med digitale verktøy for bildebehandling. På bakgrunn av dette har
problemstillingen min vært:
På hvilken måte og i hvilken grad støtter digitale verktøy arbeid med forskyvninger
mellom fotografi og tegning?
For å få kjennskap til problemområdet ble det nødvendig å beskrive og forstå hva som
er fotografiets og tegningens vesen, og hva som eventuelt skiller disse uttrykksformene
fra hverandre.
I arbeidet med problemstillingen i denne studien har jeg funnet at en tilnærming til
problemet gjennom erindringer og assosiasjoner som oppsto i møtet med fotografi og
tegning, ble de billedspråklige ferdighetene og virkemidlene utfordret og utviklet. For
at det digitale verktøyet skulle støtte arbeidet med faginnholdet var det en forutsetning
at brukergrensesnittets affordans ble transparent.
Jeg brukt en kvalitativ og fenomenologisk-hermeneutisk metode i undersøkelsen