Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaaland, Sverre
dc.contributor.authorRosvold, Jan Sigurd
dc.date.accessioned2007-03-29T11:12:03Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152315
dc.description.abstractSammendrag I 2003 ble det i gjennomsnitt brukt 63 000 kroner per elevplass i grunnskolen (Statistisk sentralbyrå 2004), noe som plasserer det norske forbruket per elev i verdenstoppen. På tross av dette ser en at elevene presterer forholdsvis dårlig i internasjonale undersøkelser (NTB 2004). Selv om elevene nå går ett år lenger på skolen enn tidligere, går prestasjonene ned (gjelder for 4. klassingene, 8. klasse elevene begynte på skolen som 7- åringer). Prestasjonene i realfagene går mest tilbake. Norske elever ligger forholdsvis langt bak elevene i de land en, på bakgrunn av økonomi og utvikling (OECD- land)1, finner det naturlig å sammenligne seg med. I tillegg viser TIMMS2 undersøkelsen i 2003 at norske elevers prestasjoner i realfagene er blant de som har gått mest tilbake fra 1995. Denne tilbakegangen ser ut til å ha gått parallelt med læreplanenes fokus på å integrere IKT og elevaktive arbeidsformer i skolen, for eksempel prosjektarbeid og PBL. Disse arbeidsformene skal stimulere til økt motivasjon for arbeidet, og hjelpe elevene til å abstrahere og generalisere kunnskap ut fra arbeid med konkrete situasjoner, for så å formulere regler på bakgrunn av arbeidet, altså sette elevene i stand til å tenke refleksivt. Denne undersøkelsen tar sikte på å finne ut om det virkelig er slik at bruk av IKT og annen teknologi (i dette tilfellet Lego Mindstorms) i natur- og miljøfag øker elevenes holdning/motivasjon i fagene. Videre setter den fokus på om valg av undervisningsmetode har innvirkning på elevenes motivasjon, og om den eventuelt økte motivasjonen eller valg av undervisningsmetode har innvirkning på elevenes prestasjoner i faget. I arbeidet med å finne svar på dette er det brukt en kombinasjon av metoder hvor holdningsskjemaer, kunnskapstester, observasjon og intervju er ment å komplimentere hverandre. Denne kombinasjonen av metoder er gjort for å danne et mest mulig helhetlig bilde på en slik måte at det er mulig å finne svar på forskningsspørsmålene. 1. Kan IKT og Lego påvirke holdning/motivasjon til naturfag? 2. Vil valg av undervisningsmetode virke inn på elevenes holdning/motivasjon i naturfag? Er det forskjeller mellom kjønnene? 1 PISA, Programme for International Student Assessment, en undersøkelse av 15- åringers kompetanse innen lesing, matematikk og naturfag 2 Trends in International Mathematics and Sience Study, en undersøkelse av elevers prestasjoner (4 og 8 klasse) i matematikk og naturfag i vel 50 land 2 3. Virker valg av undervisningsmetode inn på elevenes prestasjoner i faget, og er det sammenheng mellom holdning/motivasjon og prestasjoner?en
dc.format.extent5910809 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonor
dc.subjectIKTen
dc.titleBruk av Lego Mindstorms i natur- og miljøfag på 9. trinnen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel