Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgner, Vegard
dc.date.accessioned2008-12-02T14:28:00Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152307
dc.description.abstractOppgaven har tittelen: Wiki i grunnskolen. Hvilke muligheter og utfordringer finner man i et læringsmiljø? Den handler om hvordan man kan bruke wiki-verktøyet i en undervisningssammenheng. Gjennom en kasusstudie følges en gruppe elever når de konstruerer en wiki innenfor kompetansemål fra LK06. Undersøkelsen tar for seg ulike aspekter med å bruke wiki i skolehverdagen. Det gjelder det fysiske læringsmiljøet, lærerrollen, faglig fokus, utvikling av digital kompetanse hos elvene og det ferdige produktet. Empirien har blitt samlet inn ved kvalitative metoder som observasjon av læringsmiljøet, og ved intervjuer med lærere og elever som har deltatt i wiki-prosjektet. Wiki-prosjektet beskrives ut fra didaktiske og pedagogiske rammer med vekt på læringsteorier, læringsmål, metodikk og digitale ferdigheter. Læringsteorien bygger på det sosiokulturelle perspektivet med vekt på et sosialt samspill og interaksjon med andre mennesker gjennom språk og kulturelle artefakter. Samtidig vil wiki-produksjonen forankres i et konstruktivistisk undervisningsmiljø hvor elevene engasjeres med å lage et produkt som kan beundres og vises fram. I tillegg bygger prosjektet på prinsipper innenfor CSCL-paradigmet om digitale samarbeidsverktøy i læringsmiljøer. Viktige områder er transparente læringsmiljøer, lærerrollen og effekten av læring med digitale medier. Hovedfunn i empirien er at ved lav brukerterskel så ble det faglige i fokus gjennom hele prosjektet. Lærerrollen endret seg flere ganger gjennom wiki-prosjektet og ingen av elevene eller lærerne hadde noen erfaring med å produsere en egen wiki. Kildekritikk og informasjonskompetanse var de viktigste digitale ferdighetene som ble utviklet hos elevene. Underveis i prosjektet ble lærerne bevisste på hvordan wiki-verktøyet kunne brukes i skolesammenheng. Dermed vokste det fram en forståelse av wiki-produksjonen i tre faser. Fase en hvor man holder wikien innenfor gruppa og klassen. I fase to åpner man for andre grupper/klasser fra samme skole, og i fase tre så kan man samarbeide med andre skoler om å utvikle wikien. I dette prosjektet kom man kun til fase en. November 2008 Vegard©Egner Mulighetene med wiki-verktøyet i læringsmiljøet er mange. For det første så vil wikien motivere elevene og genererer aktivitet for læring. En wiki kan være med på å stimulere elevenes digitale ferdigheter som de har tilegnet seg utenfor skolens læringsarena. I tillegg vil det faglige være i fokus gjennom en wiki-produksjon ved hjelp av gode pedagogiske wiki-verktøy og fiber bredbånd. Ved å produsere en wiki vil elevene utvikle digitale kompetanse og digitale ferdigheter gjennom å kommunisere ved hjelp av tekster, samtidig som wikien stiller store krav til kildekritikk og søkeferdigheter. Den siste muligheten som ble belyst i dette prosjektet, er anledningen til samarbeid på tvers av klasser og andre skoler. Her ligger det et stort potensial som dette prosjektet ikke klarte å utnytte. Det kom også fram en del utfordringer knyttet til bruken av wiki i læringsmiljøet. Den viktigste utfordringen går på hvordan skoler kan nå fase tre i wiki-produskjon. Viktige faktorer vil være mangel på tid og mangel på erfaring i bruken av wiki. Dermed må lærerne utstyres med en wiki-bevissthet, som vil gi dem innsikt i lærerrollen og de pedagogiske mulighetene som ligger i en wiki. Den store praktiske utfordringen var å vurdere wikien som elevene hadde laget. Lærerne mangler vurderingssystemer når elevene tar i bruk nye digitale verktøy. Det viktigste hinderet som skolen må overvinne for å bruke wiki i undervisningen, er en endringen av kunnskapssyn og erkjennelse av at wiki kan være en kunnskapsleverandør på lik linje med læreboka. Det er store muligheter for læring ved bruk av wiki-verktøyet i skolen. For å utnytte potensialet i verktøyet og oppnå best læringsutbytte bør lærerne inneha en wikibevissthet så eleven kan nå fase tre i en wiki-produksjon. Da må skolen endre kunnskapssyn og legge til rette for at elever og lærere kan bruke nye teknologier i undervisningen.en
dc.format.extent1065363 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectIKTen
dc.titleWiki i grunnskolen. Hvilke muligheter og utfordringer finner man i læringsmiljøet?en
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel