Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNyborg, Liv
dc.date.accessioned2008-09-25T10:35:25Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152260
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke sammenhenger mellom arbeidsformen, innhold og kunnskapsteori i faget Medium og kommunikasjon. Følgende problemformuleringer er reist i oppgaven: 􀂃 Hvilke komponenter ved digital kompetanse vektlegges i faget Medium og kommunikasjon? 􀂃 Hvordan harmonerer dette med prosjektarbeid som arbeidsform? 􀂃 Får dette epistemologiske konsekvenser, og i så fall hvilke? Den teoretiske tilnærmingen er gjort med utgangspunkt i teori om begrepene digital literacy og digital kompetanse, multimodal teori og teori om prosjektarbeid som arbeidsmetode. Undersøkelsen ble gjennomført i to medieklasser, totalt deltok det 16 elever og to lærere i undersøkelsen. Hovedvekten ligger imidlertid på elevene og deres meninger. Intervju med lærerne er gjort for å tydeliggjøre dette. Det er valgt kvalitative forskningsmetoder, med utgangspunkt i kasusstudie og fenomenologi. Det er deltakernes erfaringer og meninger som er sentrale i undersøkelsen. Det er benyttet kvalitativt forskningsintervju som metode. Observasjoner og refleksjonsrapporter har blitt brukt som tilleggsinformasjon. Mine viktigste forskningsfunn er: 􀂃 Elevene vektlegger sterkest prosessen og kreativiteten i det å skape noe nytt i faget, mens lærerne vektlegger tekniske ferdigheter, og produksjon av medieprodukter som den viktigste kompetansen. 􀂃 Elevene sier at de har lært, og kan kildekritikk og kildebruk, men de viser mangelfull digital kompetanse i å rekontekstualisere tekster. De klipper og limer stoff fra Internett i rapportene sine. Det er motstridende syn på prosjektarbeidsformen som blir benyttet i faget. Elevene oppfatter den som svært lærerstyrt, både i innhold, form og vurdering. Blant annet opplever elevene den muntlige vurderingen som ”overhøring”. Lærerne er i større grad fornøyd slik praksisen er. 􀂃 Selve arbeidsprosessen er preget av mye individuelt arbeid framfor PC-en. Elevene ønsker større variasjon i undervisningen. Dette kan være å jobbe multimodalt uten PCen. Jeg argumenterer for at disse erfaringene har sin årsak i grunnleggende kunnskapsteoretiske forskjeller mellom lærere og elever. Det er derfor behov for å gjøre epistemologiske endringer i faget. Både lærere og elever må ta opp i seg at moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi endrer innhold og arbeidsmåter i faget. Aktuelle endringer er blant annet at faget i større grad gir muligheter for kreativitet og nyskaping, varierte arbeidsmetoder, gjennom produksjon av multimodale medieprodukter. Mediefaget kan dermed bli en spennende møteplass for elever, lærere og IKT, der kunnskap utvikles.en
dc.format.extent917023 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoNor
dc.subjectIKTen
dc.titleErfaringer med innhold og arbeidsformer i faget Medium og kommunikasjon : noen kunnskapsteoretiske konsekvenser omkring digital kompetanseen
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel