Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoe, Pernille
dc.date.accessioned2007-04-11T08:12:27Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152246
dc.description.abstractSammendrag Denne forskningen har hatt som hensikt å belyse intensjoner, praksis og utfordringer for IKT brukerstøtte og biblioteket ved Høgskolen Stord/Haugesund. Tjenestene skal i følge høgskolens strategiske plan inngå i et læringssenter ved høgskolen. Det har vært et sentralt fokus i forskningen å drøfte intensjoner, praksis og utfordringer for disse tjenestene mot høgskolens strategier for pedagogisk utvikling. Før studiestart 2004 arbeidet en prosjektgruppe i høgskolen for å utvikle IKT tjenestene med fokus på brukerstøtte. Denne gruppen la strategier for høgskolens IKT satsing og opprettelsen av en ny IKT brukerstøttetjeneste og multimedieverksted og veien mot et læringssenter. Jeg var selv deltager i denne prosjektgruppen som studentrepresentant. I det strategiske arbeidet med opprettelsen av IKT brukerstøtte la man vekt på at den nye organiseringen av IKT tjenestene skulle bidra til å sette et press på den faglige virksomheten i en retning mot målområdene beskrevet i høgskolens strategiske plan. Ved studiestart høsten 2004 ble IKT brukerstøtte en realitet. I september 2004 åpnet de nye lokalene til høgskolebiblioteket på Stord, hvor IKT brukerstøttetjenesten flyttet inn i et rom tilknyttet biblioteklokalene. I dette lokalet sentraliserte man AV utstyr for utlån og bruk og opprettet arbeidsplasser med tilgang til kraftige datamaskiner og skrivere/kopimaskiner. I forskningsperioden fra august 2004 til og med mai 2005 har jeg drevet feltarbeid i de aktivitetene som utspilte seg i og rundt den nyopprettede tjenesten IKT brukerstøtte/Multimedia ved HSH på Stord. I tillegg til å samle inn empirisk materiale tilknyttet aktivitetene jeg har vært involvert i som deltagende observatør, har jeg utført seks omfattende dybdeintervjuer, derav to intervjuer med høgskolens rektor, to med prosjektleder IKT brukerstøtte og to intervjuer med hovedbibliotekar ved høgskolebiblioteket. Mine forskningsspørsmål har vært: 1. Hvordan samsvarer rektors intensjoner for IKT brukerstøtte med praksis studieåret 2004/2005? 2. Hva er de videre utfordringene for utviklingen av læringssenteret? 3. Hva bør gjøres for at læringssenteret best mulig skal være en medspiller i høgskolens utviklingsstrategi?en
dc.format.extent422576 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonor
dc.subjectIKTen
dc.titlePå vei mot et læringssenter? En studie av intensjoner, praksis og utfordringer for IKT brukerstøtte og biblioteket ved Høgskolen Stord/Haugesunden
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel