Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "inkludering"
Viser treff 1-7 av 7
-
Einsam i barnehagen
(Bachelor thesis, 2017)Korleis ein gjennomfører tilvenning for nye eldre born, i alderen tre-seks år, er eit spørsmål som er sentralt for oss. Tilpassar ein opplegget og kvardagen for desse borna på same måte som dei yngste då dei skal byrje i ... -
Flyktninger i det norske klasserommet - En studie av noen læreres erfaringer med å ha elever som har vært på flukt med traumer i innføringstilbudet i grunnskolen
(Master thesis, 2017-05-15)Verdensbildet viser mye konflikt og uro, noe som fører til at mennesker må flykte og bosette seg andre steder i verden, også i Norge. I 2015 var 3,6 % av Norges befolkning flyktninger. En del av denne gruppen er barn som ... -
Hørselshemming og inkludering i skolen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker området hørselshemming og inkludering i skolen, med formålet å få frem kunnskap om hvordan foreldre til barn med hørselshemming opplever at skolen tilrettelegger for inkludering i praksis. Studien ... -
Kroppsøvingslæreres forståelse av elevenes deltakelse i faget
(Master thesis, 2021)Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forstår og selv tenker om elevenes deltakelse i faget. I læreplanens allmenne del og i skolen sentrale oppdrag er tilpasset opplæring og inkludering sentralt i ... -
Kroppsøvingslæreres opplevelse av å inkludere minoritetselever
(Master thesis, 2022)Ved hjelp av intervjuer med fire utvalgte kroppsøvingslærere fra barneskolen, forsøker denne oppgaven å avdekke lærerens opplevelse av å inkludere minoritetselever i faget. Flertallet av kroppsøvingslærerne ser på ... -
Psykisk utviklingshemming og inkludering i vidaregåande skule – fire lærarperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker lærarar på avdelingar for tilrettelagt opplæring sine opplevingar knytt til inkludering av elevar med moderat psykisk utviklingshemming i vidaregåande skule. Sentrale dokument som ... -
Skoleledere og læreres erfaringer med velkomstklasser
(Master thesis, 2017-05-15)Studien gir innsikt i skoleledelsen og lærere på tre skoler i Bergen sine erfaringer med velkomstklasser på ordinære skoler. Problemstillingen for oppgaven er som følgende: Hvilke erfaringer har skoleledelse og lærere ved ...