Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "Lærer"
Viser treff 1-14 av 14
-
Betydningen av ekskursjon i historiefaget
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I forskningsarbeidet, var det ønskelig å se på hvordan ekskursjoner i historiefaget kunne påvirke elevenes motivasjon i faget. Videre var det av interesse å finne ut hvordan lærerne arbeidet mot en ekskursjon. Målet med ... -
Bruk av konkretiseringsmateriell i matematikk
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Dette er ei bacheloroppgåve i pedagogikk og elevkunnskap med fordjuping i matematikk. Motivasjon og meistring er to viktige faktorar i alt læringsarbeid, også i arbeid med å utvikla reknekompetanse. Som lærar er det viktig ... -
Bruk av konkretiseringsmateriell på ungdomstrinnet: En kvantitativ undersøkelse fra elevens perspektiv
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Denne bacheloroppgaven er skrevet om undervisningsfaget matematikk med fokus på peda-gogiske overveielser og elevkunnskap. Forsknings- og Utviklingsarbeidet hadde som formål å finne ut om bruk av konkretiseringsmateriell ... -
Drama i kunstformidling: Kan bruk av drama øke elevers interesse og lærelyst i kunstformidling?
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Målet vårt med denne oppgaven var å finne ut om drama som metode virker positivt inn på elevenes interesse og lærelyst i kunst. Bacheloroppgaven vår er knyttet til fagene pedagogikk og kunst og håndverk. Vår problemstilling ... -
En verden full av begreper for både liten og stor: Kan økt fokus på begrepsforståelse i undervisningen være med på å øke barns læring, motivasjon og mestring?
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Språk har mange ulike funksjoner, forme tanker, strukturere bevisstheten (Imsen, 2010, s.36), og som et redskap til å kommunisere med andre mennesker. Det må det ligge en grunnmur i bunn hos mennesket for at en skal kunne ... -
Fagtradisjoner på lag mot dannelse
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Tittel: Fagtradisjoner på lag mot dannelse Problemstilling: ”Hvordan spiller de ulike fagtradisjonene i kunst og håndverksfaget på lag for å ivareta LK06 – generell del og målet med å danne eleven?” Bakgrunnen for denne ... -
Induktiv grammatikkundervisning: Er rettskriving viktig for elever, og kan en induktiv metode i grammatikkundervisningen gi et læringsutbytte?
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Målet med bacheloroppgaven var å finne ut hvordan elever ser på rettskriving og om induktiv metode kan brukes (og gi et læringsutbytte) i grammatikkundervisning. Problemstillingen vår ble dermed: Er rettskriving viktig for ... -
Kan mediering frå lærar saman med sansebasert stasjonsundervisning gi auka læring hjå eleven i bokstavinnlæringa?
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I opplæringslova § 1-3 er tilpassa opplæring nedfelt som eit gjennomgåande prinsipp i heile opplæringa, og det er skulen og lærars ansvar at eleven får best mogeleg utbytte av opplæringa. Med omsyn til tilpassa opplæring ... -
Narrativ skriving i norsk og samfunnsfag
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Narrativ skriving i norsk og samfunnsfag er en bacheloroppgave skrevet på grunnskolelærerutdanningen 5. – 10. klasse ved Høgskolen Stord/Haugesund. Oppgaven er knyttet til norsk, samfunnsfag og pedagogikk. Aksjonsforskning ... -
Praktisk-estetiske metoder i arbeidet med motivasjon i barneskolen
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan bruk av praktisk-estetiske metoder kan bidra i arbeidet med motivasjon i barneskolen. Ideen til oppgaven kom under et inspirerende foredrag ved jubileumskonferansen på HSH høsten ... -
Skole – hjem samarbeid: Hvorfor er skole – hjem samarbeidet så vanskelig å få til?
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Oppgaven er knyttet opp mot skole – hjem samarbeidet i skolen, og fagene pedagogikk og samfunnsfag, hvor temaet skole –hjem samarbeid har en sentral rolle. Formålet med oppgaven var å undersøke hvorfor det kan være vanskelig ... -
Skolens dannelsesoppdrag
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Denne bacheloroppgaven er knyttet til pedagogikk og samfunnskunnskap og gir 15 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen. Målet med oppgaven var å få fram lærernes tolkninger av de overordnede målene i Kunnskapsløftet knyttet ... -
Ungdomsskolelæreres bruk av lærebøker i matematikkundervisningen
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I min forskning har jeg gjennom kvalitative intervju med seks ulike ungdomsskolelærere i matematikk undersøk hvordan de bruker lærebøker til planlegging og gjennomføring av undervisningen. Bakgrunnen for dette er en økende ... -
Verkty for lesekompetanse: Ei bacheloroppgåve om rollekort og loggbok som verkty for lesekompetanse i ungdomsskulen.
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I denne bacheloroppgåva har me undersøkt om rollekort som lesestrategi og bruk av loggbok som verkty kan vere med på å fremje lesekompetanse hos elevar på ungdomsskuletrinnet. Me er båe opptekne av lesing som grunnleggjande ...