Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på forfatter "Lund, Hilde Birgitte Hjertager"
-
«De er jo alle barn»–Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen
Lund, Hilde Birgitte Hjertager (Chapter; Peer reviewed, 2021)I artikkelen undersøkes det hvordan pedagogiske ledere forstår og konstruerer kulturelt mangfold, og hvordan dette påvirker etniske minoriteter opplevelse av inkludering og tilhørighet i barnehagefelleskapet. Artikkelen ... -
“Through the researcher’s gaze”. Field roles, positioning and epistemological reflexivity doing qualitative research in a kindergarten setting.
Lund, Hilde Birgitte Hjertager (Chapter; Peer reviewed, 2022)Qualitative research is an intersecting contextual relationship between place, time and people. A focus on reflexivity will increase the credibility of the findings and deepen the understanding. The field roles and interaction ... -
Ulikhet, likhet og mangfold. Pedagogisk ledelse og foreldreskap i kulturelt mangfoldige barnehager
Lund, Hilde Birgitte Hjertager (Doctoral thesis, 2022)Målet med denne studien var å få innsikt i pedagogiske lederes forståelser og konstruksjoner av kulturelt mangfold, deres rolleutøvelse som pedagogiske ledere, og hvordan minoritetsforeldre erfarer samarbeidet og møtet med ... -
«Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen
Lund, Hilde Birgitte Hjertager (Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen undersøker flyktningforeldres erfaringer i møte med norsk barnehage og baserer seg på semistrukturerte intervjuer med 12 foreldre, samt observasjonsmateriale fra hente- og bringesituasjoner i barnehagen. Følgende ... -
"We are equal, but I am the leader": leadership enactment in early childhood education in Norway
Lund, Hilde Birgitte Hjertager (Peer reviewed; Journal article, 2021)The research on Early Childhood Education and Care leadership has mainly focused on the kindergarten manager’s perspectives. However, to fully understand leadership in ECEC settings, the middle-management level of pedagogical ... -
“We try to give a good life to the children”-refugee parents and ECE professionals experiences of the early childhood education partnership in Norway
Lund, Hilde Birgitte Hjertager (Peer reviewed; Journal article, 2024)Introduction: Children in Europe and Norway grow up in an increasingly culturally diverse society. As of 2022, 20% of children in Norwegian Early Childhood Education (ECE) institutions have a minority background. It is ...