Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Subject "fagfornyelsen"
Now showing items 1-4 of 4
-
Hvordan kommer lærerens støtte for læring til uttrykk gjennom klasseromssamtalen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan lærerens støtte kommer til uttrykk gjennom klasseromssamtalen, sett i lys av elevrollen slik denne skildres i fagfornyelsen. Studien har en kvalitativ tilnærming basert på ... -
Moralsk mangfold, oppvekst og livstolkning – et evolusjonspsykologisk perspektiv
(Chapter, 2020)In this article, I discuss the challenges of moral diversity in Norwegian public school from the perspective of Jonathan Haidt’s moral foundations theory. I take my cue from Haidt’s distinction between individualistic and ... -
Perspektiv på djupnelæring: ein analyse av korleis djupnelæringsomgrepet blir brukt i ein sentral mediedebatt før fagfornyinga
(Master thesis, 2020)I denne undersøkinga har eg undersøkt omgrepet djupnelæring i fagfornyingskonteksten og vist korleis dette blir forstått på ulikt vis av personar med makt og innflyting innanfor skule og utdanning. Datagrunnlaget består ... -
Vegen fra det gamle til det nye – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslæreres forståelser av bærekraftig utvikling formes
(Master thesis, 2022)Etter innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), er bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 3). LK20 beskriver bærekraftig utvikling (BU) i kroppsøvingsfaget ...