Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 313-332 av 2200
-
Didaktiske konsekvenser av fagfornyelsen i KRLE-faget
(Bachelor thesis, 2019) -
Differences in teacher education programmes and their outcomes across Didaktik and curriculum traditions
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Teacher education is of vital importance for what teachers are capable to do for their pupils, but little is known about student teachers’ pedagogical knowledge. The Didaktik and the curriculum traditions are two main ... -
Different Effects of Adding White Noise on Cognitive Performance of Sub-, Normal and Super-Attentive School Children
(Peer reviewed; Journal article, 2014)Abstract Objectives Noise often has detrimental effects on performance. However, because of the phenomenon of stochastic resonance (SR), auditory white noise (WN) can alter the “signal to noise” ratio and improve ... -
Different factors associate with body image in adolescence than in emerging adulthood: A gender comparison in a follow-up study
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Background: Body image dissatisfaction has been linked with a range of adverse psychosocial outcomes in both genders and has become an important public health issue. Across all ages, women have reported being more dissatisfied ... -
Differential relationships between mathematics self-efficacy and national test performance according to perceived task difficulty
(Peer reviewed; Journal article, 2022)We explore the effect of students’ perceived task difficulty on the mathematics self-efficacy – performance relationship. Specifically, we expand on previous reciprocal effects studies through including students’ self-efficacy ... -
Digital 3D-modellering inn i håndverksfag : En undersøkelse av 16-åringers håndtering av avansert digitalt ingeniørverktøy
(Master thesis, 2007)Kunnskapsløftet (L06), which was implemented the autumn 2006, set forth target levels related to digital tools. There are great challenges related to implementing ICT in everyday school, both in organization and in pedagogy. ... -
Digital biletskaping i kunst og handverksfaget: med vekt på sjangeren portrett og samansette digitale skapingsprosessar
(Master thesis, 2009)Digital biletskaping i kunst og handverksfaget er ei masteroppgåve skriven av Gro Kristin Opdal, i samband med studiet Master IKT i læring. Oppgåva tek utgangspunkt i Kunnskapsløftet sine målsetjingar om bruk av digitalt ... -
Digital bokpresentasjon: Et arbeid i lyset av gutter og lesemotivasjon
(Master thesis, 2018)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan 7.trinns gutter opplever at arbeid med digitale bokpresentasjoner virker inn på deres motivasjon for å lese selvvalgte bøker. På hvilken måte kan digitale artefakter påvirke ... -
Digital communication and collaboration in lower secondary school
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates factors influencing teachers in secondary school when they plan for pupils’ use of digital tools for collaboration and communication. Six social studies teachers in Oslo were interviewed about how ... -
Digital dømmekraft i norskfaget
(Master thesis, 2021)I denne studien har vi hatt som formål å se på digital dømmekraft i norskfaget. Problemstillingen for studien har vært: «Hvordan utvikler lærere i ungdomsskolen digital dømmekraft i norskfaget?». Videre er det formulert ... -
Digital eksamen – mer enn strøm på gamle eksamensoppgaver?
(Master thesis, 2017)Innføring av digital eksamen er et aktuelt tema i norsk høyere utdanning, og mange forelesere må i den forbindelse forholde seg til helt nye problemstillinger. Denne masteroppgaven undersøker hvordan tradisjonell skriftlig ... -
Digital historiefortelling på 5. og 7. trinn i grunnskolen
(Master thesis, 2011-12-14)Bakgrunnen for denne oppgaven har vært en kombinasjon av en endret lærerrolle og økende bruk av digitale media og verktøy i skolen. De digitale verktøyene har stadig blitt videre-utviklet og de har også blitt lettere ... -
Digital klasseledelse
(Master thesis, 2022)Tema i denne oppgaven er læreres erfaringer knyttet til klasseledelse i digital undervisning. Kontekst er knyttet til hjemmeskoleperioden under covid-19-pandemien. Bakgrunnen for valg av tema er å innhente førstehånds ... -
Digital kompetanse og profesjonell utvikling: En aksjonsstudie om videreutvikling av lærerens digitale kompetanse
(Master thesis, 2016-08-09)Formålet med denne studien har vært å studere utviklingen av lærernes digitale kompetanse med utgangspunkt i problemstillingen; Hvordan kan skolen videreutvikle lærernes digitale kompetanse? For å få svar på dette spørsmålet ... -
Digital mobbing
(Bachelor thesis, 2019) -
Digital mobbing i dagens skole
(Bachelor thesis, 2019) -
Digital mobbing i ungdomsskulen: om mobbeoffer, medelev og lærar si oppleving av problemet
(Master thesis, 2009)Denne oppgåva har som mål å belysa mogelege forskjellar i korleis mobbeoffer, lærarar og medelevar opplever digital mobbing. Utgangspunktet for analysen er ei nettbasert spørjeundersøking blant elevar og lærarar i tre ... -
Digital mobbing – ei pedagogisk utfordring for læraren?
(Master thesis, 2020)Mobbing mellom skuleelevar har dei seinare åra endra karakter frå fysisk fornærming til at slike negative handlingar blir gjennomført via digitale verktøy. Føremålet med denne oppgåva har vore å undersøkje kva utfordringar ... -
Digital teknologi i grunnskulen
(Master thesis, 2023)Samfunnet er prega av store teknologiske endringar. Skulen må halde følge med den digitale utviklinga for å møta det framtidige kompetansebehovet. Skulen står for mykje av ansvaret for at elevane skal oppnå god digital ...