Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1639-1658 av 2237
-
Politikerløftet - den nødvendige debatten
(Chronicle, 2019)I snart 30 år har profesjon etter profesjon vært effektivisert gjennom mål- og resultatstyring. Unntaket er politikerne. Vi må nå tørre å reise debatten om en kvalitetsheving også av politikken. -
Ponduismens rare hatter: Humor, vanliggjøring og religionskritikk i Frode Øverlis Pondus
(Peer reviewed; Journal article, 2022)De fleste i Norge har hørt om tegneserien Pondus, som i over 20 år har kommet ut som avisstripe i mange av landets aviser, som eget månedsblad, og i mer enn 20 bind om Pondus og hans mange venner og kjente i Pondus-universet. ... -
Posisjonering og evaluering i argumenterande elevtekstar
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Posthumanism: Intra-active Entanglements of Parental Involvement (as a Possibility of Change-Making)
(International Perspectives on Early Childhood Education and Development;40, Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter begins with a presentation of posthumanism/agential realism as a theoretical perspective entangling with early childhood education and care (ECEC), and as an ethical project, crucial for sustainable futures ... -
Potensiell læringseffekt av eit digitalt, adaptivt læringssystem: Multi Smart Øving
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Det finnast etter kvart store mengder digital læringsteknologi innretta mot matematikk på ulike ferdigheitsnivå, både på den norske og den internasjonale marknaden. For faglærarar og læremiddelansvarlege i norske ... -
PPUDeltid - også for studentar med lese- og skrivevanskar?
(HSF Notat, Book, 2006)Tilrettelegging for studentar med lese- og skrivevanskar i høgre utdanning er utgangspunktet for eit utviklingsarbeid på Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Vi har arbeidd med tiltak som ... -
Praksis i utlandet - den nye dannelsesreisen?
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Kan den kompetansen førskolelærerne uttrykker at de har fått gjennom 3 måneders opphold i Zambia ha relevans i forhold til ny barnehagelærerutdanning? Denne artikkelen tar utgangspunkt i empirisk materiale fra 29 norske ... -
Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen retter oppmerksomheten mot hvordan refleksjon og transformasjon kan fremmes gjennom praksisfortellingen som en studentaktiv læringsform i pedagogikkundervisningen i lærerutdanningen. I arbeidet med ... -
Praksisfortellingen som læringsform
(Research report, 2018) -
Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen retter søkelyset mot hvilke kjennetegn som preger de formelle profesjonsinnrettede profesjonssamtalene med førsteårsstudenter i en barnehagelærerutdanning i Norge. Målet med samtalene er å bidra til barnehagel ... -
Praktisk-estetisk tilnærming til læring
(Bachelor thesis, 2012-06-27)I denne oppgåva har eg sett på kva ein praktisk/ estetisk tilnærming til læring kan bety for den kunnskapen som vert utvikla i skulen. Bakgrunnen for dette er at eg har tatt ei praktisk/estetisk lærarutdanning og ville ... -
Praktisk-estetiske metoder i arbeidet med motivasjon i barneskolen
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan bruk av praktisk-estetiske metoder kan bidra i arbeidet med motivasjon i barneskolen. Ideen til oppgaven kom under et inspirerende foredrag ved jubileumskonferansen på HSH høsten ... -
Praktisk-estetiske metoder i arbeidet med motivasjon i teorifag: Et flerfaglig samarbeid
(Bachelor thesis, 2016)Målet med denne oppgaven var å undersøke hvordan bruken av praktisk-estetiske metoder kan bidra til motivasjon i arbeid med teorifag, gjennom følgende problemstilling: Hvordan kan et flerfaglig samarbeid ved bruk av ... -
Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning: En utredning fra en arbeidsgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet høsten 2010, i samarbeid med høgskolene i Nesna, Telemark og Stord/Haugesund
(HSH-rapport;2011/1, Research report, 2011-01-19)Utredningen «Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning» ble utarbeidet høsten 2010. Bakgrunnen for utredningen er et direkte resultat av et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Utredningen er utarbeidet av en arbeidsgruppe ... -
Predation by beetles (Carabidae, Staphylinidae) on eggs and juveniles of the Iberian slug Arion lusitanicus in the laboratory
(Bulletin of Entomological Research;, Journal article; Peer reviewed, 2010)Arion lusitanicus has become a major pest species in western Norway in the last few years. This species originates from southern Europe but has been spread by humans over large parts of central and northern Europe during ... -
Prestasjonspress hos skolebarn
(Bachelor thesis, 2016) -
Princesses (Don’t) Run in the Mud: Tracing the Child’s Perspective in Parental Perceptions of Cultural Formation Through Outdoor Activities in Norwegian ECEs
(Chapter; Peer reviewed, 2021)By examining Polish parents’ perceptions of outdoor activities in Norwegian Early Childhood Education (ECE), this chapter discusses how focusing on the child’s perspective can change and challenge parental gender-related ... -
The Principle of Hope: Bloch’s contribution to the praxiological understanding of education
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The ongoing capitalization of education provokes an alternative way of thinking about education – one that draws attention to social practice and recognizes its autonomy and complexity. Bloch's theory has great potential ... -
Problembasert læring, matematikk og IKT: gjør det noen forskjell om elevene lager fysiske eller virtuelle modelleiligheter?
(Master thesis, 2008)Avhandlingen er basert på en studie gjort med elever fra femte til syvende klasse på en barneskole. Gjennom problembasert læringsmetode skulle elevene arbeide med matematikk, knyttet til en oppgave der de skulle designe ... -
Problemløsning i norske eksamensoppgaver i matematikk: en studie av fremstillingen av problemløsningsoppgaver i algebra basert på en analyse av norske eksamensoppgaver fra 2009 til 2019
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven fokuserer på matematisk problemløsning i algebraoppgaver på nasjonale eksamen. Den overordnede problemstillingen er: I hvilken grad vektlegger nasjonale eksamener problemløsning i ulike algebraoppgaver ...