Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1540-1559 av 2237
-
Observasjon - en nøkkelkompetanse i barnehagelæreres utdanning og profesjon: brudd, utfordringer og potensial
(Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen retter oppmerksomheten på temaet observasjon i barnehagelæreres utdanning og profesjon. Det er tatt utgangspunkt i hovedproblemstillingen: Hvordan fremstår betydning og bruk av observasjon i barnehagelæreres ... -
Observation as a professional tool in Norwegian kindergartens and kindergarten teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Observation is one of the central elements of kindergarten teachers’ education and the profession. Through a survey in Norway, in which 1311 in-service teachers, kindergarten managers, and pedagogy teachers participated ... -
Observation – A Part of Kindergarten Teachers' Professional Skill Set
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Knowledge and skills in observation form part of the qualifications a kindergarten teacher needs to become a professional. In this article, I will focus on the theme of observation in kindergarten teacher education (KTE) ... -
Ocular becomings in dangerous times: Special Issue Editorial
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Over the years, there has been growing international interest in understanding the visual, the ‘politics of the eye’ and what we here refer to as ‘ocular becomings’. This metaphor was chosen as the theme of this special ... -
«Og eg som trudde barnehagen berre var ein oppbevaringsplass» : Ei synleggjering av barnehagelæraren sin betydning for å heva profesjonen sin status.
(Bachelor thesis, 2017)I oppgåva vår peikar me på kva for faktorar som er med å påverke barnehagen sin status som profesjon der den står i dag. Me ynskjer her å gå inn på tema som leiarrolla, organisasjonskultur og pedagogisk dokumentasjon og ... -
“Og så kvinnene…” Ei analyse av framstillinga av kvinner i historielærebøker for ungdomstrinnet i perioden 1960-2008
(Master thesis, 2016-05-18)Gir historiebøkene oss automatisk assosiasjonar om ei mannsdominert framstilling? Er det slik at kvinner og deira historie blir usynleggjort i tekst og bilete i historielærebøkene? Eller har kvinnehistorie og kvinnelege ... -
...Og sånne ting... : på hvilken måte blir barn med tilknytningsvansker oppdaget i barnehagen og hvordan kan barnehagen være en trygg base?
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven handler om hvordan barn med tilknytningsvansker blir oppdaget i barnehage, og hvordan barnehagen kan være en trygg base. Tall fra Statistisk Sentral Byrå viser at i 2009 hadde 270.175 barn mellom 0-6 ... -
«Oh my gosh, vi er under vann!» – barns estetiske erfaringer i møte med drama og iscenesatte rom
(Bachelor thesis, 2021) -
«Ok, da prøver vi …» : Elevers matematiske kompetanse gjennom programmering
(Master thesis, 2019)Samfunnet er i stadig endring, og utdanningen må følge med i samfunnets utvikling. I 2020 vil nye læreplaner bli tatt i bruk i norske skoler, med fornyelse av fagene som skal ruste elevene for fremtiden. En av fornyelsene ... -
Olympiske leker som selvbekreftelse: Fremstillingen av fire vinter-OL i norske aviser
(Master thesis, 2014)Tema for denne masteroppgaven er norske avisers fremstilling av fire vinter-OL: Chamonix 1924, Garmisch-Partenkirchen 1936, Oslo 1952 og Lillehammer 1994. Den overordnende problemstillingen for oppgaven har vært å undersøke ... -
Om å ta imot det nye : opplevelser omkring det å ta i bruk IKT og verktøy for multimodal tekstproduksjon, i en norsk grunnskole
(Master thesis, 2008)The main goal of this study is to investigate in which way putting ICT into use (in the form of a program for producing multimodal texts) was accepted and received in an elementary school. The main focus is on a single ... -
Om danning og livsmeistring: Døden som eksistensielt tema i religions- og livssynsfaget
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I KRLE-læreplanen RLE01-03 (Kunnskapsløftet 2020) har «utforsking av eksistensielle spørsmål og svar» fått ei sentral rolle som eit kjerneelement i faget. I denne artikkelen diskuterer eg på teoretisk grunnlag korleis ... -
Om igjen: En undersøkelse i valgfaget design og redesign
(Bachelor thesis, 2014-08-26)Målet med forskingen min var å legge opp til et undervisningsopplegg som kan være et eksempel på hvordan en kan legge opp og bedre undervisningen i valgfaget design og redesign. Jeg ønsket å se om jeg oppnådde formålet med ... -
Om løvtrær, sol og skygge
(Others, 2011) -
«Om man ikke skal bruke tid på Holocaust, hva skal man bruke det på da?» Didaktisk potensiale i fortellingen om Holocaust og hvordan det blir ivaretatt i norsk skole
(Master thesis, 2016-05-18)Denne oppgaven er en studie av hva som er det didaktiske potensialet i fortellingen om Holocaust, og hvordan det blir ivaretatt i den norske skolen. Dette er gjort ved analyse av lærebøker i historie og intervjuer av lærere ... -
Om pedagogisk forskning ved norske lærerutdanninger: Pedagogikkutdanneres oppfatninger av pedagogisk forskning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The topic of this study is pedagogical research at Norwegian teacher education schools. The research question we ask is: How should, according to educationists, pedagogical research in teacher education be perceived? The ... -
Om svarte og hvite hus
(Others, 2011-06-01) -
Omsetjing og tilpassing av MSLQ: IMTE-rapport nr. 1/16
(HSH-rapport;2016/1, Others, 2016-08-16)Denne rapporten skildrar prosedyren for omsetjing og tilpassing av Motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ) til bruk i prosjektet «Improvisation in Teacher Education: Curricula and Practice in Dynamic Interplay ... -
Omsorg for ettåringen
(Bachelor thesis, 2019)