...Og sånne ting... : på hvilken måte blir barn med tilknytningsvansker oppdaget i barnehagen og hvordan kan barnehagen være en trygg base?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/150655Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan barn med tilknytningsvansker blir oppdaget i barnehage, og hvordan barnehagen kan være en trygg base. Tall fra Statistisk Sentral Byrå viser at i 2009 hadde 270.175 barn mellom 0-6 år barnehagetilbud. Dessuten viser Kvello (2008) at 40 % av barnebefolkningen har tilknytningsvansker. Dette skulle tale for at vansken forekommer regelmessig i barnehagen.
Min problemstilling er som følgende:
På hvilken måte blir barn med tilknytningsvanker oppdaget i barnehagen og hvordan kan barnehagen være en trygg base?
I tillegg har jeg formulert fire forskningsspørsmål:
Hvilken bevissthet har barnehagen omkring forekomsten av tilknytningsvansker?
Hvilke observasjoner skaper grunn til bekymring?
Hvordan kan barnehagen være en trygg base?
Hvilket behov har informantene for økt kompetanse om tilknytningsvansker?
Beskrivelse
Masteroppgave i spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Institutt for spesialpedagogikk
UNIVERSITETET I OSLO
November 2010