Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 293-312 of 2235
-
Det er jo ingen oppskrift på å jobbe i barnehage: En kvalitativ studie om barnehageansattes egen læring
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å få mer innsikt i hva egen læring er for barnehageansatte ut fra deres egne perspektiver, opplevelser og erfaringer. Store samfunnsendringer i vår vestlige verden har ført til ... -
«Det er langt fra Haugenstua til Y-blokka» En analyse av stedets betydning for litterære kulturmøter
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning stedet har for litterære kulturmøter i utvalgte migrasjonslitterære romaner. Prosjektet tar utgangspunkt i to bøker som tematiserer kulturmøter: Tante Ulrikkes vei (2017) ... -
"Det er litt slitsomt, men det går helt fint fordi jeg er veldig glad i å skrive” : En kvalitativ studie av seks 7. klasse elever sine oppfattelser og omarbeidinger av skriftlige tilbakemeldinger fra lærer.
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg forsket på hvordan elever i barneskolen oppfatter og omarbeider tilbakemeldinger de får på skriftlige oppgaver i norskfaget. Oppgaven elevene skulle skrive var en tverrfaglig oppgave i norsk ... -
Det er viktig å ha fokus på motorikk!
(Bachelor thesis, 2017) -
Det finnes ikke vanskelige barn, det finnes bare barn som har det vanskelig
(Bachelor thesis, 2019) -
”Det første møtet med barnehagen” - en bacheloroppgave om tilvenning
(Bachelor thesis, 2014)Generelt er tilvenningsperioden i barnehagen lite forsket på, både nasjonalt og internasjonalt (Drugli, 2014). Tilvenning er et tema som blir mer og mer aktuelt, ettersom barn begynner i barnehagen i en mye tidligere alder ... -
"Det handlar om den gode vaksne – kvar er me?"
(Bachelor thesis, 2017) -
«… det ligger noe dypere bak enn bare å komme og være i aktivitet, dusje og gå»: En studie av kroppsøvingslæreres forståelse av dybdelæring.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke problemstillingen: Hvordan forstår kroppsøvingslærere dybdelæring? Bakgrunnen for problemstillingen er dybdelæringsbegrepets sentrale rolle i LK20 og at det i forbindelse ... -
Det minoritetsspråklige barnets språkutvikling i norske barnehager
(Bachelor thesis, 2016-11-29)Dette forskningsprosjektet omhandler norske barnehagers arbeid rettet mot språkkompetansen til minoritetsspråklige barn. Med tanke på at 14,5% av barn i norske barnehager er minoritetsspråklige, et tall som med høy ... -
Det nye sett med egne øyne
(Bachelor thesis, 2017)Jeg vil se på hvordan kompetanse om ulike kulturer kan, gjennom sosialiseringsprosessen i barnehagen, bidra til at barnehagen vil sørge for et godt førstemøte med et nytt barn som er ny i Norge, ved hjelp av en person ... -
Det profesjonelle livet i unntakstilstanden
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Når politikk og styringsformer overfor barnehagesektoren har utgangspunkt i barn som humankapital for nasjonens framtidige konkurranseevne, arbeidsmarked og velferd, utfordres profesjonen og lærerutdannerne moralsk og ... -
Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring – Møtet mellom læreplan og skole
(Master thesis, 2021)Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 formidler at skoler skal arbeide med tre tverrfaglige temaer: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 12). ... -
Det usynlige samarbeidet- hvordan erfarer barnehage ansatte samarbeidet med eksterne instanser
(Bachelor thesis, 2023) -
«Det var en veldig brå overgang» Studenters og nyutdannede matematikklæreres erfaringer med matematikkpraksis som forberedelse til yrkesutøvelse
(Master thesis, 2014-05-21)I Norge er det forsket lite på praksis i lærerutdanningen (Skagen, 2010), og lite av forskningen på nyutdannede lærere tar hensyn til fag og fagdidaktikk (Hoel, 2008; 2010). I «Det var en veldig brå overgang» belyses det ... -
Dette mestrer jeg ikke...
(Bachelor thesis, 2019)I de senere årene har formativ vurdering fått en stor plass i skolehverdagen. Opplæringsloven sier at formativ vurdering skal kunne fremme elevers motivasjon og mestringsforventning. Vi har derfor valgt å utforme et tiltak ... -
Developing “Vision-for-Learning” Competencies among Teachers in Tanzania —An Innovative Higher Education Initiative
(Journal article, 2021)In Tanzania, many children do not master basic reading skills even after a number of years of school. One of the causes of failure in children’s learning to read is impaired vision. Intact visual capacity is an important ...