Matematikklærernes utdannelsesbakgrunn og syn på egen undervisningskompetanse
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152205Utgivelsesdato
2013-08-29Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål og problemstilling: Formålet med oppgaven er å få et helhetlig bilde av utdannelsesbakgrunnen til lærerne som underviser i matematikk på barnetrinnet i en kommune på Vestlandet. Forskning viser at de lærerne som har mest fordypning i matematikk, jobber på ungdomsskolen. Derfor ville jeg finne ut hvilken type utdannelse matematikklærne på barnetrinnet har, og i tillegg ønsket jeg å få et innblikk i hva de tenkte om sin egen undervisningskompetanse. Dette resulterte i problemstillingen: Hvilken formell utdannelsesbakgrunn har lærerne som underviser i matematikk på barnetrinnet, og hvordan vurderer de sin egen undervisningskompetanse i faget?
Metode: Det ble anvendt en kvantitativ tilnærming med spørreskjema som metode. For å få et helhetlig bilde av utdannelsesbakgrunnen til lærerne, var det naturlig å inkludere alle lærerne i én kommune. 31 av 61 lærere svarte på spørreskjemaet, og dette tilsvarer en svarprosent på 50,8. Dette er et bra tall, men samtidig kan svarprosenten være en feilkilde. Om lag halvparten av de spurte har ikke svart på undersøkelsen, og dette kan gi en skjev framstilling av resultatene. Andre feilkilder kan være at lærerne kan ha misforstått spørsmålene på skjemaet, eller jeg kan ha gjort feil under registreringen av dataene. Alle resultatene som blir presentert i oppgaven er tolket ut fra tabeller og diagrammer som er laget i Excel.
Hovedresultater: De fleste lærerne i kommunen har bakgrunn som allmennlærere, og mesteparten har enten 15 eller 30 studiepoeng totalt i matematikk. 19 % av lærerne har 60 studiepoeng eller mer i faget, og dette er en større andel enn tidligere forskning har vist. Kun én av 31 lærere i min undersøkelse mangler studiepoeng i matematikk.
Da lærerne skulle vurdere sin egen undervisningskompetanse på en skala fra 1 til 10, vurderte 77 % sin kompetanse som 7 eller høyere. Hverken alder eller antall år undervisningserfaring ser ut til å være avgjørende faktorer når lærerne vurderer sin egen undervisningskompetanse. Totalt antall studiepoeng derimot, ser ut til å ha betydning, og undersøkelsen viste at de lærerne som har flest studiepoeng i matematikk også er de som vurderer sin kompetanse som høyest.