dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven i pedagogikk og elevkunnskap tar for seg guttene og jentene på
skolen, fordi det ser ut til at jentene gjør det bedre enn guttene i dagens skole.
Problemområdet for oppgaven er kjønnsforskjellene i skolen og likeverdig opplæring i
forhold til dette, ved å se på om opplæringen til elevene er tilpasset begge kjønn.
Problemstillingen ble derfor: Fører lik undervisning for gutter og jenter, til en likeverdig
opplæring? Dette har jeg svart på ved å presentere teori og forskning rundt om gutter og jenter
lærer generelt forskjellig, og om kjønnene favoriserer like eller ulike undervisningsmetoder
for å oppnå læring, og funnet ut at det er generelle forskjeller på hvordan gutter og jenter
lærer best. Det viser seg også at gutter trivdes bedre med undervisningsmetodene før L-97
kom til skolen, da M-84 fokuserte i større grad på en likeverdig opplæring, og
motivasjonsforskning viser også at kjønnene motiveres av skolearbeidet av forskjellige
årsaker. Oppgaven har også en fordjupning i matematikkfaget, med emnet geometri for å se
klarere på kjønnsforskjeller mellom kjønnene her, og man ser at gutter er biologisk flinkere i
geometri, og gjorde det bedre enn jentene før L-97, men etter denne læreplanen ble innført har
jenter fått bedre prestasjoner i matematikk enn gutter. For å finne svar på problemstillingen
har jeg også gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse blant 15 lærere for å finne mer ut
av problemområdet, og funnet ut at lærere er usikre på om gutter og jenter lærer forskjellig,
men bruker hyppigest undervisningsmetoder der jenter har en klarere fordel av enn gutter.
Utvalget mitt fra spørreundersøkelsen er for lite til at jeg kan generalisere, og til å si at
oppgaven er helt pålitelig, men jeg har i drøftingen hvor jeg drar inn datamaterialet og teorien
vært så tro så jeg kan mot resultatene fra undersøkelsen. I drøftingen fant jeg ut at lærere vet
for lite om dette temaet, men at det er lurt at flere lærere får informasjon om denne type
forskning på kjønn og læring, fordi undersøkelsen min viser at de lærerne som mener at gutter
og jenter lærer forskjellig, også forandrer metoden sin når det skal tilnærme seg elevene, og
tilpasser seg til om det er gutt eller jente. Som svar på problemstillingen min, konkluderer jeg
ut i fra forskning, undersøkelsen og drøftingen av dette, at lik undervisning blant gutter og
jenter, ikke nødvendigvis fører til likeverdig opplæring, fordi gutter og jenter lærer, motiveres
og tilpasser seg skolen forskjellig. | no_NO |