Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørensen, Iselin Økland
dc.date.accessioned2012-06-27T07:53:31Z
dc.date.available2012-06-27T07:53:31Z
dc.date.issued2012-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152191
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven i pedagogikk og elevkunnskap tar for seg guttene og jentene på skolen, fordi det ser ut til at jentene gjør det bedre enn guttene i dagens skole. Problemområdet for oppgaven er kjønnsforskjellene i skolen og likeverdig opplæring i forhold til dette, ved å se på om opplæringen til elevene er tilpasset begge kjønn. Problemstillingen ble derfor: Fører lik undervisning for gutter og jenter, til en likeverdig opplæring? Dette har jeg svart på ved å presentere teori og forskning rundt om gutter og jenter lærer generelt forskjellig, og om kjønnene favoriserer like eller ulike undervisningsmetoder for å oppnå læring, og funnet ut at det er generelle forskjeller på hvordan gutter og jenter lærer best. Det viser seg også at gutter trivdes bedre med undervisningsmetodene før L-97 kom til skolen, da M-84 fokuserte i større grad på en likeverdig opplæring, og motivasjonsforskning viser også at kjønnene motiveres av skolearbeidet av forskjellige årsaker. Oppgaven har også en fordjupning i matematikkfaget, med emnet geometri for å se klarere på kjønnsforskjeller mellom kjønnene her, og man ser at gutter er biologisk flinkere i geometri, og gjorde det bedre enn jentene før L-97, men etter denne læreplanen ble innført har jenter fått bedre prestasjoner i matematikk enn gutter. For å finne svar på problemstillingen har jeg også gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse blant 15 lærere for å finne mer ut av problemområdet, og funnet ut at lærere er usikre på om gutter og jenter lærer forskjellig, men bruker hyppigest undervisningsmetoder der jenter har en klarere fordel av enn gutter. Utvalget mitt fra spørreundersøkelsen er for lite til at jeg kan generalisere, og til å si at oppgaven er helt pålitelig, men jeg har i drøftingen hvor jeg drar inn datamaterialet og teorien vært så tro så jeg kan mot resultatene fra undersøkelsen. I drøftingen fant jeg ut at lærere vet for lite om dette temaet, men at det er lurt at flere lærere får informasjon om denne type forskning på kjønn og læring, fordi undersøkelsen min viser at de lærerne som mener at gutter og jenter lærer forskjellig, også forandrer metoden sin når det skal tilnærme seg elevene, og tilpasser seg til om det er gutt eller jente. Som svar på problemstillingen min, konkluderer jeg ut i fra forskning, undersøkelsen og drøftingen av dette, at lik undervisning blant gutter og jenter, ikke nødvendigvis fører til likeverdig opplæring, fordi gutter og jenter lærer, motiveres og tilpasser seg skolen forskjellig.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectPedagogikkno_NO
dc.subjectElevkunnskapno_NO
dc.titleGutter og jenter i skolenno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel