Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMilje, Henriette
dc.date.accessioned2012-06-27T09:21:52Z
dc.date.available2012-06-27T09:21:52Z
dc.date.issued2012-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152165
dc.description.abstractMålet med dette forskningsarbeidet har vært å få et innblikk i musikklæreres tanker om og holdninger til musikkteori, hvordan de underviser i emnet og hvor viktig de synes det er. Uttrykket musikkteori brukes om musikkens grunnleggende elementer, som rytme, puls notelære og akkordlære. På grunn av problemstillingens åpne spørsmål, valgte jeg å bruke kvalitativ metode og intervju. Jeg valgte å bruke musikklærere ved en ungdomsskole som respondenter i undersøkelsen. Det er ingen tvil om at læreren har mye å si for elevenes læring i skolen. En god lærer kan utgjøre hele forskjellen for om en elev virkelig lærer noe eller ikke. Læreren må selv sitte med mye fagkunnskap og han må kunne planlegge og gjennomføre undervisning på en måte som gagner elevenes læringsprosess. Men like viktig som selve undervisningen er det at elevene kan anvende kunnskapen de tilegner seg. Spesielt i emner som musikkteori, er det svært viktig at elevene skjønner hvordan de kan bruke teorien i det praktiske arbeidet i musikkfaget. Spørsmålet om anvendelse vil være avgjørende for hvilken undervisningsmetode lærerne skal ta i bruk. Her er valgmulighetene mange. Hva som er hensikten med undervisningen og hvilke kompetansemål den bygger på vil ha mye å si for hvilken metode lærerne bruker. I læreplanen for musikk er det en god del kompetansemål som omhandler det musikkteoretiske. Selv om musikkteori ikke nevnes som et eget område, finner vi teoretiske kompetansemål under alle klassetrinn, både på barneskolen og på ungdomsskolen. Læreplanen og kompetansemålene vil danne grunnlaget for hva lærerne skal undervise i. Under undersøkelsen kom det fram at alle musikklærerne hadde lang erfaring med å undervise i musikkfaget. På grunnlag av lærernes erfaring, vurderer jeg svarene de har gitt som svært valide. Jeg har fått mange og utfyllende svar på undersøkelsen. De viktigste funnene dreier seg om hvordan lærerne underviser i musikk og hva de mener om viktigheten av denne undervisningen. Lærerne bruker forskjellige metoder i undervisningen, men de er alle opptatt av å kombinere teori med praktisk arbeid i etterkant. De er lite kjente med å bruke gehørtrening og hørelære i undervisningen. Undervisning i musikkteori er viktig for forståelsen av musikkfaget og som et verktøy som elevene kan bruke til å trenge lenger inn i musikken. Dette er alle lærerne i undersøkelsen enige i. Undersøkelsen har gitt gode resultater som jeg kan bruke i mitt eget arbeid som musikklærer.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectPedagogikkno_NO
dc.subjectElevkunnskapno_NO
dc.titleMusikklæreres tanker om og holdninger til musikkteorino_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel