Musikklæreres tanker om og holdninger til musikkteori
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152165Utgivelsesdato
2012-06-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med dette forskningsarbeidet har vært å få et innblikk i musikklæreres tanker om og
holdninger til musikkteori, hvordan de underviser i emnet og hvor viktig de synes det er.
Uttrykket musikkteori brukes om musikkens grunnleggende elementer, som rytme, puls
notelære og akkordlære. På grunn av problemstillingens åpne spørsmål, valgte jeg å bruke
kvalitativ metode og intervju. Jeg valgte å bruke musikklærere ved en ungdomsskole som
respondenter i undersøkelsen.
Det er ingen tvil om at læreren har mye å si for elevenes læring i skolen. En god lærer kan
utgjøre hele forskjellen for om en elev virkelig lærer noe eller ikke. Læreren må selv sitte med
mye fagkunnskap og han må kunne planlegge og gjennomføre undervisning på en måte som
gagner elevenes læringsprosess. Men like viktig som selve undervisningen er det at elevene
kan anvende kunnskapen de tilegner seg. Spesielt i emner som musikkteori, er det svært viktig
at elevene skjønner hvordan de kan bruke teorien i det praktiske arbeidet i musikkfaget.
Spørsmålet om anvendelse vil være avgjørende for hvilken undervisningsmetode lærerne skal
ta i bruk. Her er valgmulighetene mange. Hva som er hensikten med undervisningen og hvilke
kompetansemål den bygger på vil ha mye å si for hvilken metode lærerne bruker.
I læreplanen for musikk er det en god del kompetansemål som omhandler det
musikkteoretiske. Selv om musikkteori ikke nevnes som et eget område, finner vi teoretiske
kompetansemål under alle klassetrinn, både på barneskolen og på ungdomsskolen.
Læreplanen og kompetansemålene vil danne grunnlaget for hva lærerne skal undervise i.
Under undersøkelsen kom det fram at alle musikklærerne hadde lang erfaring med å undervise
i musikkfaget. På grunnlag av lærernes erfaring, vurderer jeg svarene de har gitt som svært
valide. Jeg har fått mange og utfyllende svar på undersøkelsen. De viktigste funnene dreier
seg om hvordan lærerne underviser i musikk og hva de mener om viktigheten av denne
undervisningen. Lærerne bruker forskjellige metoder i undervisningen, men de er alle opptatt
av å kombinere teori med praktisk arbeid i etterkant. De er lite kjente med å bruke
gehørtrening og hørelære i undervisningen. Undervisning i musikkteori er viktig for
forståelsen av musikkfaget og som et verktøy som elevene kan bruke til å trenge lenger inn i
musikken. Dette er alle lærerne i undersøkelsen enige i. Undersøkelsen har gitt gode resultater
som jeg kan bruke i mitt eget arbeid som musikklærer.