Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEspeland, Magne
dc.contributor.authorAllern, Tor-Helge
dc.contributor.authorCarlsen, Kari
dc.contributor.authorKalsnes, Signe
dc.date.accessioned2011-01-19T11:50:32Z
dc.date.available2011-01-19T11:50:32Z
dc.date.issued2011-01-19
dc.identifier.issn1892-0489
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152128
dc.description.abstractUtredningen «Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning» ble utarbeidet høsten 2010. Bakgrunnen for utredningen er et direkte resultat av et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Utredningen er utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående av Professor Magne Espeland, Høgskolen Stord/Haugesund (leder), førsteamanuensis Kari Carlsen, Høgskolen i Telemark, førsteamanuensis Tor-Helge Allern, Høgskolen i Nesna og førstelektor Signe Kalsnes, Nasjonalt Råd for lærerutdanning. Utredningen er organisert i to deler. Del 1 drøfter situasjonen for praktiske og estetiske fag i lys av ny grunnskolelærerutdanning. Arbeidsgruppen konkluderer med at de praktiske og estetiske fagene står i fare for å bli minimalisert og i noen tilfeller utradert som del av integrert 4-årig grunnskolelærerutdanning. Arbeidsgruppen foreslår en rekke omfattende tiltak for å bøte på denne situasjonen, bl.a. forslag om etablering av forsøk med 5-årig grunnskolelærerutdanning med vekt på praktiske og estetiske fag. I utredningens del 2 drøftes praktiske og estetiske fag i et videre perspektiv, bl.a. i forhold til utfordringer når det gjelder skolens behov for kompetanse, studentrekruttering, opprettholdelse av fagmiljø, etter- og videreutdanningsvirksomhet, og fagenes rolle og potensiale som metodefag. I siste del av utredningens del 2 drøftes praktiske og estetiske fag ut fra et helhetlig perspektiv som omfatter hele oppveksts- og opplæringsektoren fra barnehage til lærerutdanning og statlige kulturprogram. Gjennom hele utredningen gis det konstruktive innspill til tiltak som kan styrke dette feltet gjennom den pedagogiske og faglige virksomheten disse fagområdene representerer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesHSH-rapport;2011/1
dc.titlePraktiske og estetiske fag og lærerutdanning: En utredning fra en arbeidsgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet høsten 2010, i samarbeid med høgskolene i Nesna, Telemark og Stord/Haugesunden_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.source.pagenumber111en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel