Hva er en god lærer i følge tre grunnskolelærere i Livingstone? Og hvordan kan dette forklares kontekstuelt?
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/150329Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien er gjort i forbindelse med studiet Global Knowledge, som en del av lærerutdanningen ved Høyskolen i Sogn og Fjordane. Hensikten har vært å finne ut hva tre zambiske lærere mener om “den gode lærer”, og forklare dette i en kulturell kontekst. Metoden jeg har brukt er kvalitativ, med intervjuer og observasjoner. Jeg har hatt en hovedinformant som har fått størst fokus, men har også intervjuet og observert to andre lærere. Hovedfunnene viser at det er fokus på å styrke elevenes svake sider, og motivere til hardt arbeid. Metodene som blir brukt for å oppnå disse målene er styrt av tekstbøkene til elevene. Mangelen på ressurser i skolen og ellers påvirker og begrenser mulighetene til læreren. Men da hovedfokuset til utdanningssektoren er å styrke lese- og skriveferdighetene i landet, kan en se på dette som et formålstjenlig fenomen.