Har white noise under koding positiv innvirkning på episodeminne hos barn med lave skoleprestasjoner
Abstract
Formålet med studien som denne oppgaven er basert på er å undersøke om white noise har
innvirkning på prestasjoner i en episodeminnetest. Vår hypotese er at white noise har positiv
effekt på kognitive prestasjoner hos barn med lave skoleprestasjoner. Problemstillingen for
oppgaven lyder som følger: Har white noise under koding positiv innvirkning på
episodeminne hos barn med lave skoleprestasjoner?
For å få svar på dette har vi gjennomført episodeminnetester (SPT- og VT-test) både med og
uten white noise som bakgrunnsstøy på barn i 7. klasse (11-12 år) ved Kvåle barneskole i
Sogndal. Barnas generelle skoleprestasjoner var på forhånd vurdert av lærerene ved Kvåle
Skule etter intervjuskjema utarbeidet av Göran Söderlund. .
Resultatene av våre undersøkelser har ikke entydig bekreftet vår hypotese, og ei heller gitt et
bekreftende svar på vår problemstilling. White noise av intensiteten vi opererte med viser en
tendens til å forringe prestasjon på VT-test for barn med både gjennomsnittlige
skoleprestasjoner, samt over og under gjennomsnittet. Man ser likevel en tendens til at white
noise bedrer resultatet på SPT-testen for elever med skoleprestasjoner på og under
gjennomsnittet.