Har white noise under koding positiv innvirkning på episodeminne hos barn med lave skoleprestasjoner
dc.contributor.author | Thorsen, Eirik | |
dc.contributor.author | Strand, Ragnhild Strømmen | |
dc.date.accessioned | 2008-10-28T12:34:54Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/149817 | |
dc.description.abstract | Formålet med studien som denne oppgaven er basert på er å undersøke om white noise har innvirkning på prestasjoner i en episodeminnetest. Vår hypotese er at white noise har positiv effekt på kognitive prestasjoner hos barn med lave skoleprestasjoner. Problemstillingen for oppgaven lyder som følger: Har white noise under koding positiv innvirkning på episodeminne hos barn med lave skoleprestasjoner? For å få svar på dette har vi gjennomført episodeminnetester (SPT- og VT-test) både med og uten white noise som bakgrunnsstøy på barn i 7. klasse (11-12 år) ved Kvåle barneskole i Sogndal. Barnas generelle skoleprestasjoner var på forhånd vurdert av lærerene ved Kvåle Skule etter intervjuskjema utarbeidet av Göran Söderlund. . Resultatene av våre undersøkelser har ikke entydig bekreftet vår hypotese, og ei heller gitt et bekreftende svar på vår problemstilling. White noise av intensiteten vi opererte med viser en tendens til å forringe prestasjon på VT-test for barn med både gjennomsnittlige skoleprestasjoner, samt over og under gjennomsnittet. Man ser likevel en tendens til at white noise bedrer resultatet på SPT-testen for elever med skoleprestasjoner på og under gjennomsnittet. | en |
dc.format.extent | 529013 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.title | Har white noise under koding positiv innvirkning på episodeminne hos barn med lave skoleprestasjoner | en |
dc.type | Bachelor thesis | en |