Blar i HVL Open på emneord "undervisning"
Viser treff 1-20 av 26
-
Den ansvarlege læraren
(Master thesis, 2017-05-15)Temaet i denne studien er testing i barneskulen. Problemstillinga er kva innverknad har det auka fokuset på resultat på læraren sitt arbeid i barneskulen? Studien er bygd opp gjennom intervju av lærarar. Her deler dei sine ... -
Diabetes Mellitus Type 1
(Bachelor thesis, 2015)Hvert år får rundt 300 barn og 600 voksne diabetes mellitus type 1, og til sammen har rundt 28 000 personer denne sykdommen i Norge i dag. Det er en kronisk metabolsk sykdom, med en absolutt insulinmangel. Gjennom litteratur ... -
Elever med høyere læringspotensial – hvordan opplever de undervisningen i norsk skole?
(Master thesis, 2017-05-15)Studien omhandler elever med høyere læringspotensial, deres opplevelse av undervisningen og drøfting av bakgrunnen for deres opplevelser. Det benyttes i hovedsak norsk faglitteratur for å beholde henvisninger innenfor ... -
Er lærerne forberedt på fremtiden? Læreres holdninger og tanker om egne forutsetninger til å undervise i programmering
(Master thesis, 2023)I skoleåret 2020/2021 ble Kunnskapsløftet 2020 implementert i norske grunnskoler. Blant endringene i læreplanen ble programmering og algoritmisk tenking innført i matematikkfaget, noe som er nytt og ukjent for mange lærere. ... -
Hva legger erfarne lærere vekt på når de strukturerer undervisningen?
(Bachelor thesis, 2014)Med utgangspunkt i (Bendixen og Fischer 2013) sin teori om klassens tidslinje har jeg formulert følgende problemstilling.Hva legger erfarne lærere vekt på når de strukturerer undervisningen? Jeg vil belyse og utdype ... -
«Hvor kommer skyene fra?» Lekende læring om vannkraft ved ViteMeir
(HVL-Notat;2/2022, Working paper, 2022)I notatet oppsummeres det faglige grunnlaget bak vannkraftinstallasjonen ved Vitensenteret i Sogn og Fjordane AS, ViteMeir. Formålet med notatet er å tilby faglig støtte til både formidlere ved ViteMeir og ansatte ved HVL ... -
Hvordan designe en studie som sammenligner læringsutbyttet av nettbasert undervisning versus klasseromsundervisning i kunnskapsbasert praksis- Forarbeid og studieprotokoll
(Master thesis, 2012-05-16)Bakgrunn: Internasjonale og nasjonale føringer tilser at sykepleiepraksis skal være kunnskapsbasert. Dette betyr at sykepleiere trenger opplæring i kunnskapsbasert praksis. Nettbasert opplæring kan være tidseffektivt og ... -
Hvorfor nedprioriteres friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget? : en kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres begrunnelser for nedprioritering av undervisning på hovedområdet Friluftsliv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å få bedre kunnskap og forståelse for hvorfor friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget nedprioriteres ved studiespesialiserende linjer i videregående skoler. Gjennom kvalitative intervjuer ... -
Konkreter og begreper i matematikk: en casestudie om en lærers bruk av konkreter i fjerdeklasse
(Master thesis, 2017-05-15)Konkreter er fysiske, virtuelle og visuelle hjelpemidler som blir brukt i skolen i matematikkundervisningen for å gjøre matematikken tydeligere for elevene. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan disse ... -
Leiken sin betydning for læringsmiljøet i 1. klasse
(Master thesis, 2021)Tema og problemstilling: Tema for studien er læringsmiljø i 1. klasse med utgangspunkt i leiken sin betydning. Målet er å skape meir kunnskap om kva betydning leik har for trivsel, helse og læring som sentrale delar av ... -
Lærerens møte med elevene og selvregulert læring på ungdomstrinnet.
(Norsk pedagogisk tidsskrift, Journal article, 2011-01)Målet med undersøkelsen var å undersøke hvordan elevenes erfarte støtte fra lærere og medelever er relatert til eget initiativ for skolearbeid. Dataene var fra et nasjonalt representativt utvalg 13-årige elever (n = 1591) ... -
Læring for profesjonskompetanse
(Skriftserien, nr.2/2007., Report, 2007-04) -
Meistring hjå pasientar med kronisk obstruktiv lungesjukdo
(Bachelor thesis, 2018-11-30) -
Organisasjons- og ledelsesstudier som arenaer for utvikling av praksisaktører
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen drøfter undervisningsmessige utfordringer relatert til å gjøre organisasjons- og ledelsesstudier innenfor høyere utdanning til arenaer for utvikling av praksisaktører, som reflekterte ledere og medarbeidere ... -
Primærforebyggende alkoholundervisning i ungdomsskolen: Positive korttidseffekter
(Norsk Epidemiologi vol.6 1996 nr.1, Journal article, 1996) -
Profesjonsutdannere mellom krav og realitet
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Programmeringsverktøys undervisningsmateriell og dets applikasjon av algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgavens hensikt er å undersøke kjennetegn i undervisningsmateriell tilhørende programmeringsverktøy som kan bli anvendt i skolen for å anvende algoritmisk tenkning. Jeg anser denne forskningen som vesentlig ... -
Refleksjoner rundt et utviklingsprosjekt: Forbedring av undervisningsopplegget i MAT101 ved Universitetet i Bergen
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Høyere utdanningsinstitusjoner står overfor store utfordringer for å holde førsteårsstudenter aktive, engasjerte og motiverte. Dette arbeidet presenterer endringer i undervisningsopplegget og forbedringer av pedagogiske ... -
Reflekterende skriving som kroppslig erfaring. Erfaringer fra kommunikasjonsundervisning.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The aim of the study was to explore how third year social educator students reflect in writing on challenging practice-based experiences of communication, and how they experience the writing process. Based on selected and ...