Læring for profesjonskompetanse
Wilhelmsen, Britt Unni; Hole, Grete Oline; Hove, Synnøve; Jensen, Per Ivar; Aarstad, Jarle; Haugen, Gry Karin; Olsen, Nina Rydland; Sætre, Tove Pemmer; Waage, Jan Fredrik; Bland, Hanna; Wahlquist, Ole Henrik; Fykse, Øystein
Description
Dette nummeret i skriftserien til Høgskolen i Bergen har sitt utspring i en FoU-gruppe på tvers av avdelinger i "FOU-prosjektet Læring ved Høgskolen i Bergen". Representanter fra de ulike miljøene ved høgskolens tre avdelinger ble utfordret til å belyse ulike tilnærminger til læring. FoU-gruppen på tvers av avdelinger søkte og ble tildelt midler til sitt prosjekt om læring i et kompetanseperspektiv. Vi valgte å ta utgangspunkt i kompetansebegrepet fordi begrepet rommer både et læringsperspektiv av teoretisk art og et perspektiv der praksis og erfaring er viktig. Personlige forutsetninger, kunnskaper, ferdigheter, holdninger, erfaringsbasert innsikt og bruk av andres kompetanse er viktige elementer i kompetansebegrepet. Utfordringer for alle profesjonsutdanningene er å bygge bro mellom en teoretisk opplæring og praksis i et profesjonsfelt. Innenfor kompetansebegrepet er det rom for en teoretisk dimensjon, en praktisk dimensjon og den innbyrdes relasjonen mellom disse dimensjonene. Flere av artiklene i denne utgaven er opptatt av praksistenking og sammenhengen mellom teori og praksis i utdanningen.