Browsing Høgskulen på Vestlandet by Title
Now showing items 5742-5761 of 12995
-
“Ikke gråt mamma, vi sees i Nangijala!”
(Bachelor thesis, 2019) -
Ikke la deg skremme vekk
(Bachelor thesis, 2013-05-10)Bakgrunn: Jeg har møtt flere unge jenter som har borderline, og som selvskader seg. I overkant av 10 % av befolkningen har personlighetsforstyrrelser, av disse har ca. 1 % borderline. Av de ulike personlighetsforstyrrelsene ... -
”Ikke lett å være svaksynt” : skoletrivsel hos elever som er svaksynte sammenlignet med andre elever i videregående skole
(Master thesis, 2010)Trivsel har i en årrekke stått sentralt i undersøkelser som generelt er rettet mot elever i videregående skole. Elever som er svaksynte i videregående skole er en uensartet og lavfrekvent gruppe. Lite forskning er knyttet ... -
Ikke tenk, bare gjør det! - Et autoetnografisk bidrag til kunnskap om å klatre
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er klatring, en aktivitet som i de siste årene har fått økt oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. Dette ses blant annet gjennom utbygging av stadig flere klatresentre og mer interesse ... -
Ikke usynliggjør meg: Barn som pårørende
(Bachelor thesis, 2020) -
Ikke-medikamentell søvnbehandling til sykehjemsbeboere
(Bachelor thesis, 2009)Målet med oppgaven er å få inngående kunnskap som omhandler ikke-medikamentell søvnbehandling til eldre mennesker. Bruken av sovemedisiner blant eldre er utbredt, og blir ofte sett på som den enkleste løsningen ved ... -
IKT i et fagdidaktisk perspektiv: Fagdidaktisk bruk av IKT i norskfaget, og tegn på profesjonsfaglig digital kompetanse. En kasusstudie med et hermeneutisk fortegn og en fenomenologisk tilnærming.
(Master thesis, 2017)Fagdidaktisk bruk av og med IKT i norskfaget har vært gjenstand for lite forskningsmessig fokus. I denne studien stilte jeg derfor følgende spørsmål i problemstillingen: Hvordan kan IKT brukes fagdidaktisk i norskundervisningen, ... -
IKT i skolen – når profesjonalitet og teknologi møtes : en kvalitativ studie av hvordan lærere på 1. – 4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen
(Bachelor thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan lærere på 1. -4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen. Jeg har presentert teori knyttet til lærerens rolleforståelse og bruk av digitale verktøy. I studien ... -
IKT i skolen: Ekspertkompetansens vilkår
(Master thesis, 2013-07-01)I dag er teknologien en sentral «aktør» innenfor de fleste områder i samfunnet. Det er derfor ikke overraskende at pedagogisk bruk av IKT i skolen er et satsingsområde for sentrale myndigheter, siden flere mener at slik ... -
IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge
(Master thesis, 2012-07-02)Avhandlingen er basert på en kvantitativ undersøkelse om bruken av IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge. Bakgrunnen for valg av forskningsområdet var egne erfaringer som st ... -
IKT og en døgnåpen skole
(Master thesis, 2006)Avhandlingens overordnede mål har vært å undersøke hvordan skole- hjem samarbeidet ved bruk av IKT tolkes og opprettholdes i praksis. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2006 der det ble tatt utgangspunkt i 4 ulike klasser, ... -
IKT som verkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning : Korleis er skulen som organisasjon og leiinga spesielt budd på ei slik utfordring frå departementet?
(Master thesis, 2005)Departementet sine forventningar og planar i høve til korleis teknologi skal kunne nyttast til å endre pedagogisk praksis er eit utgangspunkt for denne undersøkinga. Eit hovudmål er at IKT skal vera eit integrert verkemiddel ... -
IKT- Individ, kontekst og teknologi
(Master thesis, 2005) -
ILSA in Arts Education: The Effect of Drama on Competences
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This chapter discusses the role of aesthetic education with a focus on educational drama and theatre. It investigates the lack of international large-scale assessment (ILSA) studies in the field of aesthetic education and ... -
Im/migrant parents’ voices as enabling professional learning communities in early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The existing body of knowledge on the global experiences of im/migrant parents within early childhood education and care (ECEC) settings reveals a broad spectrum of concerns, which encompass various aspects of institutional ... -
Image quality of list-mode proton imaging without front trackers
(Peer reviewed; Journal article, 2020)List mode proton imaging relies on accurate reconstruction of the proton most likely path (MLP) through the patient. This typically requires two sets of position sensitive detector systems, one upstream (front) and one ... -
"Imagine if... stepping into someone's shoes" as a research method
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker og diskuterer hvordan fiksjonsrammer kan anvendes som metode i forskning innen dramafeltet, og hvordan denne tilnærmingen bidrar til at forskerne forstår de situerte øyeblikkene som undersøkes. ... -
Imagined Embedding(s): Young People’s Reasons for Moving to Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)There has been a plethora of scholarly work which examines the motivational and lingering factors of youth mobilities but there has not been a sufficient number of scholarly articles that explain specifically why Norway ... -
Imitation and the Transcendent
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Imitation stems from the originary term mimesis. Imitation can be seen as a desire, something one wishes to approbate, or it may be seen as a representation of reality. In the work of René Girard (1923–2015), transcendence ... -
Imitation strategies and interfirm networks in the tourism industry: A structure–agency approach
(Peer reviewed; Journal article, 2018)The paper investigates the association between tourism firms’ imitation strategies and the interfirm network structure in which they are embedded. In particular, it analyzes how imitation contributes to (1) tie formation ...