Blar i Høgskulen på Vestlandet på emneord "IKT"
Viser treff 61-80 av 118
-
Konseptet sosiale medier: “Det føles ikke helt som lekser, liksom.” : En kasusstudie av sosiale medier som et verktøy i undervisningen, med funn fra elevperspektivet.
(Master thesis, 2013-07-01)Denne masteroppgaven beskriver funn fra en kvalitativ kasusstudie hvor formålet med studien har vært å få innsikt i elever på 9. trinn sine tanker om sosiale medier som et verktøy i undervisningen, og drøfte fordeler og ... -
Korleis søkjer og vurderer eit utval elevar på sjuande trinn stoff dei finn på nettet?
(Master thesis, 2015-06-29)«Kritisk søkjemedvit - når elevar søkjer og les informasjon på nettet» Ikkje alt ein finn på internett er sant eller korrekt, og som med alt anna bør ein nytta internett med eit kritisk blikk. Når ein skal utføra søk på ... -
Kulturskulegranskinga 2009 - Musikk
(Master thesis, 2009)Mens bruk av IKT har fått ein sentral plass i undervisninga i grunnskulen, er det ingen som har oversikt over kva omfang bruk av slike verkty har i kulturskulen. Dette er utgangspunktet for ”Kulturskulegranskinga 2009 – ... -
Kunnskap, ferdigheter, holdninger: Digital kompetanse og bildebruk i barnehagen
(Master thesis, 2011-06-23)Bakgrunnen for denne oppgaven var opplevelsen av et uttalt behov for å definere hva den digitale kompetansen til personalet bør innebære hvis man skal bruke IKT i barnehagen. Jeg har prøvd å konkretisere innholdet i den ... -
Lesbarhet og læringsstrategier: Hvordan kan utformingen av den digitale versjonen av bildeboken Slangen i graset påvirke elever på 4. trinns lesing?
(Master thesis, 2015-01-23)Utgangspunkt I denne undersøkelsen ønsket jeg å få mer kunnskap om hvordan elever på 4. trinn brukte en digital multimodal tekst, som består av modalitetene lyd, bilde og skrift. Derfor stilte jeg først forskningsspørsmålet: ... -
LMS og samarbeidslæring
(Master thesis, 2008)I denne oppgåva har eg arbeidd med temaet kollaborativ samarbeidslæring i den vidaregåande skule og utgangspunktet har vore samarbeidslæring i elevgrupper på den tradisjonelle læringsarenaen (som regel klasserommet). Elevane ... -
Læraren og systemet. Er det nokon som høyrer?
(Master thesis, 2006)Samandrag Denne oppgåva er skriven med eit ønske om å få ei djupare forståing for dei prosessane som skjer i grunnskulen når IKT skal implementerast i læringsarbeidet. Bakgrunnen er eigne erfaringar frå praksisfeltet ... -
Lærere og kildekritikk: Ungdomsskolelæreres opplevelse av elevenes kildekritikk på internett
(Master thesis, 2015-06-29)Den overordnede problemstillingen for masterstudiet er ”Hvordan forholder et utvalg ungdomsskolelærere seg til elevenes opplæring av digital kildekritikk?”. Internett utgjør en økende andel av elevenes hverdag, og stiller ... -
Lærerperspektiv på digital kompetanse
(Master thesis, 2009)I Program for digital kompetanse 2004-2008 (PfDK) stilles det krav om at innen 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer (KD, u.å). I den forbindelse har jeg prøvd å finne ut hva en lærer og ... -
Lærerrollen i teknologitette omgivelser: Utfordringer, dialoger og digital kompetanse
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven ser vi på innføring av nye digitale verktøy i naturfag, og fokuserer på hvordan læreren kan bruke dialog for å støtte elevene i denne prosessen. Studiet har foregått i samarbeid med Naturfagsenteret i Oslo, ... -
Mapper og kvalitet : mappevurdering i lys av reliabilitet og validitet
(Master thesis, 2006)Sammendrag Prosjektets overordnede mål har vært å belyse mappekvalitet. Masteroppgaven retter spesielt søkelys mot mappekvalitet knyttet til bruk av formativ vurdering og kriterier. Forskningsmessig har hensikten vært ... -
Med elevene på vennelista: Etiske og didaktiske refleksjoner ved bruk av Facebook i skolesammenheng på programområde for medier og kommunikasjon
(Master thesis, 2011)Formålet med denne studien er å identifisere elementer av didaktisk og etisk art som gjør seg gjeldende ved bruk av sosiale medier i skolesammenheng. Den overordnete problemstillingen er å undersøke hvilke etiske og ... -
Meiningsskaping i digitale multimodale fagtekstar: Ein studie av leseveg og det modale samspelet når elevar les digitale multimodale tekstar.
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgåva er eit tekststudium som undersøker korleis elevar på 8. trinn les digitale multimodale fagtekstar. Spørsmålet er korleis lesarane skapar meining gjennom val av leseveg, lesestrategiar, og multimodale ... -
Mellomledelse og implementering av IKT i skolen: Hvordan skape gode endringsprosesser?
(Master thesis, 2013-12-11)Implementering av IKT i skolen pekes ofte på som en utfordring. I denne studien ønsker jeg å belyse hvordan mellomlederen kan bidra til å skape gode endringsprosesser og arenaer for implementeringen. Tidligere forskning ... -
Mens vi venter... : barns betraktninger om IKT og sosialt samspill i barnehagen
(Master thesis, 2008)Bakgrunnen for undersøkelsen er innføringen av digitale verktøy i en del norske barnehager. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2006) legger føringer på at digitale verktøy bør innføres, men samtidig hersker ... -
Metamorfose: - en lærings- og skapingsprosess i et digitalt bildebehandlingsprogram
(Master thesis, 2009)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg i lys av nye kompetansemål og dannelsesidealer, nå søker økt innsikt og kunnskap i hvordan digital bildeskaping kan settes inn i et kunstfagdidaktisk perspektiv. Som lærer vil ... -
Multimodal skriving i et komparativt perspektiv
(Master thesis, 2006)Sammendrag I forbindelse med innføringen av Kunnskapsløftet høsten 2006 blir det introdusert et nytt hovedområde i læreplanen i norsk. Formålet med forskningen i denne masteravhandlingen var å undersøke noe av potensialet ... -
Music, Education and Me: A Study of Self in Musical Performance
(Master thesis, 2013-12-11)This master-thesis is about the phenomenon of self in musical performance. The empirical basis for my project includes a first-hand study of my own performance as a jazz singer and in-depth interviews with two performing ... -
Musikalsk læring i Cyberspace?
(Master thesis, 2012-04-17)Det herskar forventningar til korleis sosiale nettverk kan fungere som arena for uformelle læringsprosessar. Forskingsrapportar (Jokisalo & Riu, 2006; Mcloughlin & Lee, 2007; Plant, 2004) knyter læringspotensialet i den ...