Browsing Høgskulen på Vestlandet by Title
Now showing items 5742-5761 of 13012
-
Idrettsutdanningane ved Høgskulen i Sogn og Fjordane: Frå 1 vekttal til 300 studiepoeng
(HVL - Rapport;2/2020, Report, 2020-05)Dette er ei historieforteljing om idrettsutdanninga i Sogndal. Ei forteljing om korleis vi målbevisst arbeidde frå kroppsøvingstilbodet på lærarutdanninga i 1972 til NOKUT-godkjent master i idrettsvitskap i 2016. Ei utvikling ... -
IDS-INT: Intrusion detection system using transformer-based transfer learning for imbalanced network traffic
(Peer reviewed; Journal article, 2023)A network intrusion detection system is critical for cyber security against illegitimate attacks. In terms of feature perspectives, network traffic may include a variety of elements such as attack reference, attack type, ... -
If you want to teach a child that fire burns, let the child touch the fire
(Bachelor thesis, 2014)Eg har vert i Zambia gjennom fordjupningsemnet Global Knowledge, og gjennom dette emnet har eg vert i praksis i ein SOS barnehage i fire veker. Tidleg i praksisperioden min observerte eg læringsstilar som eg som norsk ... -
IFN-γ og guanylat-bindende proteiners rolle ved infeksjon med Francisella tularensis
(Bachelor thesis, 2020) -
IG-541 i boliger for mennesker med rusproblematikk og psykiske lidelser
(Bachelor thesis, 2022) -
“Ikke gråt mamma, vi sees i Nangijala!”
(Bachelor thesis, 2019) -
Ikke la deg skremme vekk
(Bachelor thesis, 2013-05-10)Bakgrunn: Jeg har møtt flere unge jenter som har borderline, og som selvskader seg. I overkant av 10 % av befolkningen har personlighetsforstyrrelser, av disse har ca. 1 % borderline. Av de ulike personlighetsforstyrrelsene ... -
”Ikke lett å være svaksynt” : skoletrivsel hos elever som er svaksynte sammenlignet med andre elever i videregående skole
(Master thesis, 2010)Trivsel har i en årrekke stått sentralt i undersøkelser som generelt er rettet mot elever i videregående skole. Elever som er svaksynte i videregående skole er en uensartet og lavfrekvent gruppe. Lite forskning er knyttet ... -
Ikke tenk, bare gjør det! - Et autoetnografisk bidrag til kunnskap om å klatre
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er klatring, en aktivitet som i de siste årene har fått økt oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. Dette ses blant annet gjennom utbygging av stadig flere klatresentre og mer interesse ... -
Ikke usynliggjør meg: Barn som pårørende
(Bachelor thesis, 2020) -
Ikke-medikamentell søvnbehandling til sykehjemsbeboere
(Bachelor thesis, 2009)Målet med oppgaven er å få inngående kunnskap som omhandler ikke-medikamentell søvnbehandling til eldre mennesker. Bruken av sovemedisiner blant eldre er utbredt, og blir ofte sett på som den enkleste løsningen ved ... -
IKT i et fagdidaktisk perspektiv: Fagdidaktisk bruk av IKT i norskfaget, og tegn på profesjonsfaglig digital kompetanse. En kasusstudie med et hermeneutisk fortegn og en fenomenologisk tilnærming.
(Master thesis, 2017)Fagdidaktisk bruk av og med IKT i norskfaget har vært gjenstand for lite forskningsmessig fokus. I denne studien stilte jeg derfor følgende spørsmål i problemstillingen: Hvordan kan IKT brukes fagdidaktisk i norskundervisningen, ... -
IKT i skolen – når profesjonalitet og teknologi møtes : en kvalitativ studie av hvordan lærere på 1. – 4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen
(Bachelor thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan lærere på 1. -4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen. Jeg har presentert teori knyttet til lærerens rolleforståelse og bruk av digitale verktøy. I studien ... -
IKT i skolen: Ekspertkompetansens vilkår
(Master thesis, 2013-07-01)I dag er teknologien en sentral «aktør» innenfor de fleste områder i samfunnet. Det er derfor ikke overraskende at pedagogisk bruk av IKT i skolen er et satsingsområde for sentrale myndigheter, siden flere mener at slik ... -
IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge
(Master thesis, 2012-07-02)Avhandlingen er basert på en kvantitativ undersøkelse om bruken av IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge. Bakgrunnen for valg av forskningsområdet var egne erfaringer som st ... -
IKT og en døgnåpen skole
(Master thesis, 2006)Avhandlingens overordnede mål har vært å undersøke hvordan skole- hjem samarbeidet ved bruk av IKT tolkes og opprettholdes i praksis. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2006 der det ble tatt utgangspunkt i 4 ulike klasser, ... -
IKT som verkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning : Korleis er skulen som organisasjon og leiinga spesielt budd på ei slik utfordring frå departementet?
(Master thesis, 2005)Departementet sine forventningar og planar i høve til korleis teknologi skal kunne nyttast til å endre pedagogisk praksis er eit utgangspunkt for denne undersøkinga. Eit hovudmål er at IKT skal vera eit integrert verkemiddel ... -
IKT- Individ, kontekst og teknologi
(Master thesis, 2005) -
ILSA in Arts Education: The Effect of Drama on Competences
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This chapter discusses the role of aesthetic education with a focus on educational drama and theatre. It investigates the lack of international large-scale assessment (ILSA) studies in the field of aesthetic education and ... -
Im/migrant parents’ voices as enabling professional learning communities in early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The existing body of knowledge on the global experiences of im/migrant parents within early childhood education and care (ECEC) settings reveals a broad spectrum of concerns, which encompass various aspects of institutional ...