Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSeter, Susanne Husebø
dc.date.accessioned2024-07-05T07:41:57Z
dc.date.available2024-07-05T07:41:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138479
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Inkludering av minoritetselever i kroppsøvingsfaget har fått for lite oppmerksomhet blant forskere i Norge og Europa. Nyere forskning viser at Norge har høyere druktningsrate enn nabolandene i Norden. Elever med foresatte fra afrikanske eller asiatiske land er mest utsatt for drukningsulykker i Norge. Formål: Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan minoritetselever blir inkludert i svømmeopplæringen, samt om elevene oppfyller kompetansemålet om svømmedyktighet etter 4.trinn. Oppgaven retter fokus mot minoritetselever på Vestlandet, da det er lite eller ingen forskning tilgjengelig om inkludering av minoritetselever i svømmeopplæringen på barneskolen. Metode: I studien er kvantitativ metode benyttet. Et digitalt spørreskjema ble sendt ut på epost til 2100 lærere på 123 barneskoler i fire utvalgte kommuner i Vestland. Målgruppen var kroppsøvingslærere, og datamaterialet baserer seg på svar fra 72 respondenter. Kjikvadrat ble videre benyttet som statistisk metode for å undersøke om funnene fra spørreskjemaet var signifikant eller ikke. Resultat og konklusjon: Det ser ut til at lærere møter på få utfordringer i arbeidet med å inkludere minoritetselever i svømmeopplæringen i Vestland kommune. Funn av studien viser at flere minoritetselever oppnår svømmedyktighet i klasser som består av mange minoritetselever. Hvem som gjennomfører svømmeopplæringen, påvirker svømmedyktigheten og deltakelsen til minoritetselever. Flere minoritetselever deltar, samt lærer seg å svømme dersom instruktør fra en svømmeklubb underviser i svømming.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectetnisiteten_US
dc.subjectminoritetseleveren_US
dc.subjectsvømmingen_US
dc.titleInkludering av minoritetselever på 4.trinn i svømmeopplæringen i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeInclusion of minority pupils at 4th grade in swimming physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal