Show simple item record

dc.contributor.authorSeter, Susanne Husebø
dc.date.accessioned2024-07-05T07:41:57Z
dc.date.available2024-07-05T07:41:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138479
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Inkludering av minoritetselever i kroppsøvingsfaget har fått for lite oppmerksomhet blant forskere i Norge og Europa. Nyere forskning viser at Norge har høyere druktningsrate enn nabolandene i Norden. Elever med foresatte fra afrikanske eller asiatiske land er mest utsatt for drukningsulykker i Norge. Formål: Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan minoritetselever blir inkludert i svømmeopplæringen, samt om elevene oppfyller kompetansemålet om svømmedyktighet etter 4.trinn. Oppgaven retter fokus mot minoritetselever på Vestlandet, da det er lite eller ingen forskning tilgjengelig om inkludering av minoritetselever i svømmeopplæringen på barneskolen. Metode: I studien er kvantitativ metode benyttet. Et digitalt spørreskjema ble sendt ut på epost til 2100 lærere på 123 barneskoler i fire utvalgte kommuner i Vestland. Målgruppen var kroppsøvingslærere, og datamaterialet baserer seg på svar fra 72 respondenter. Kjikvadrat ble videre benyttet som statistisk metode for å undersøke om funnene fra spørreskjemaet var signifikant eller ikke. Resultat og konklusjon: Det ser ut til at lærere møter på få utfordringer i arbeidet med å inkludere minoritetselever i svømmeopplæringen i Vestland kommune. Funn av studien viser at flere minoritetselever oppnår svømmedyktighet i klasser som består av mange minoritetselever. Hvem som gjennomfører svømmeopplæringen, påvirker svømmedyktigheten og deltakelsen til minoritetselever. Flere minoritetselever deltar, samt lærer seg å svømme dersom instruktør fra en svømmeklubb underviser i svømming.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectetnisiteten_US
dc.subjectminoritetseleveren_US
dc.subjectsvømmingen_US
dc.titleInkludering av minoritetselever på 4.trinn i svømmeopplæringen i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeInclusion of minority pupils at 4th grade in swimming physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal