Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSund, Vegard
dc.date.accessioned2024-07-05T07:35:56Z
dc.date.available2024-07-05T07:35:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138478
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractHensikten med masteroppgaven er å undersøke hva kroppsøvingslærere opplever motiverer elever til deltakelse i undervisningen. Videre er oppgavens formål å fremheve årsaker som har innvirkning på elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget. Det er et omfattende og sammensatt tema som har betydelig relevans for at læreren skal kunne tilrettelegge for en god undervisningspraksis. Studiens problemstilling er: Hva opplever kroppsøvingslærere motiverer elever til deltakelse i undervisningen? Problemstillingen er utarbeidet etter å ha gjennomgått tidligere forskning og teori som omhandler motivasjon i skolen. Oppgavens teoretiske rammeverk er Ryan og Deci sin selvbestemmelsesteori, Bandura sin teori om self-efficacy og målorienteringsteorien. En kvalitativ metode i form av fire semistrukturerte intervju ble benyttet for å kunne belyse oppgavens problemstilling. Utvalget besto av fire kroppsøvingslærere som jobbet på fire ulike skoler i Bergen. Årsaken til valg av metode var å kunne gå i dybden på lærernes refleksjoner og opplevelser knyttet til motivasjon som fenomen i kroppsøvingsundervisningen. Braun og Clarke (2006) sin tematiske analyse fungerte som rammeverk for analysen av studiens datamateriell. Datamaterialet ble videre kodet og organisert i tre hovedtema; (1) autonomi, (2) læringsmiljø og (3) mestring. Masteroppgavens hovedfunn viser at lærerens evne til å tilpasse undervisningen etter elevgruppens mangfold er svært viktig for at elevene skal være motiverte. Elevenes stemme og innflytelse understrekes som en fremtredende faktor for at de skal delta i undervisningen. I den forstand er elevene aktiv i egen læringsprosess og undervisningen kan oppleves som givende i seg selv. Funnene tyder på at et læringsmiljø som vektlegger mestring, gode relasjoner og individuell progresjon er positivt for elevenes motivasjon og deltakelse i faget. Videre fremheves det at konkurranser og prestasjoner som motiverende faktorer er til stede i elevgruppen. Dette krever at læreren anerkjenner at elevenes motivasjon for å delta kan variere. Studiens funn tyder på at en undervisning som er tilpasset elevenes forutsetninger slik at de opplever utfordringer og mestring, er verdifullt for at elevene er motiverte for å delta i kroppsøvingsundervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectselvbestemmelseen_US
dc.subjectlæringsmiljøen_US
dc.subjectmestringen_US
dc.titleLærerens opplevelse av elevers motivasjon i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeThe teacher’s experience of students’ motivation in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal