dc.contributor.author | Sund, Vegard | |
dc.date.accessioned | 2024-07-05T07:35:56Z | |
dc.date.available | 2024-07-05T07:35:56Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3138478 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Hensikten med masteroppgaven er å undersøke hva kroppsøvingslærere opplever motiverer elever til deltakelse i undervisningen. Videre er oppgavens formål å fremheve årsaker som har innvirkning på elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget. Det er et omfattende og sammensatt tema som har betydelig relevans for at læreren skal kunne tilrettelegge for en god undervisningspraksis. Studiens problemstilling er: Hva opplever kroppsøvingslærere motiverer elever til deltakelse i undervisningen? Problemstillingen er utarbeidet etter å ha gjennomgått tidligere forskning og teori som omhandler motivasjon i skolen. Oppgavens teoretiske rammeverk er Ryan og Deci sin selvbestemmelsesteori, Bandura sin teori om self-efficacy og målorienteringsteorien. En kvalitativ metode i form av fire semistrukturerte intervju ble benyttet for å kunne belyse oppgavens problemstilling. Utvalget besto av fire kroppsøvingslærere som jobbet på fire ulike skoler i Bergen. Årsaken til valg av metode var å kunne gå i dybden på lærernes refleksjoner og opplevelser knyttet til motivasjon som fenomen i kroppsøvingsundervisningen. Braun og Clarke (2006) sin tematiske analyse fungerte som rammeverk for analysen av studiens datamateriell. Datamaterialet ble videre kodet og organisert i tre hovedtema; (1) autonomi, (2) læringsmiljø og (3) mestring. Masteroppgavens hovedfunn viser at lærerens evne til å tilpasse undervisningen etter elevgruppens mangfold er svært viktig for at elevene skal være motiverte. Elevenes stemme og innflytelse understrekes som en fremtredende faktor for at de skal delta i undervisningen. I den forstand er elevene aktiv i egen læringsprosess og undervisningen kan oppleves som givende i seg selv. Funnene tyder på at et læringsmiljø som vektlegger mestring, gode relasjoner og individuell progresjon er positivt for elevenes motivasjon og deltakelse i faget. Videre fremheves det at konkurranser og prestasjoner som motiverende faktorer er til stede i elevgruppen. Dette krever at læreren anerkjenner at elevenes motivasjon for å delta kan variere. Studiens funn tyder på at en undervisning som er tilpasset elevenes forutsetninger slik at de opplever utfordringer og mestring, er verdifullt for at elevene er motiverte for å delta i kroppsøvingsundervisningen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | kroppsøving | en_US |
dc.subject | motivasjon | en_US |
dc.subject | selvbestemmelse | en_US |
dc.subject | læringsmiljø | en_US |
dc.subject | mestring | en_US |
dc.title | Lærerens opplevelse av elevers motivasjon i kroppsøving | en_US |
dc.title.alternative | The teacher’s experience of students’ motivation in physical education | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBKØ550 | en_US |