Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAkkouche, Amina
dc.date.accessioned2024-07-04T06:08:34Z
dc.date.available2024-07-04T06:08:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137922
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 1. -7. trinn, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractGjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan musikklærere i grunnskolen utenfor samiske områder tar for seg samisk musikk i musikkfaget, og hvilke holdninger de uttrykker til samisk musikk som en del av musikkfaget. I studien har jeg fått innsyn i musikklærernes undervisningspraksis knyttet til samisk musikk, deres forforståelse, holdninger og kunnskap om temaet, samt deres tanker og erfaringer knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisning om samisk musikk. Masteroppgavens problemstilling er: Hvordan forholder tre musikklærere i grunnskolen seg til samisk musikk som en del av musikkfaget? For å besvare problemstillingen gjennomførte jeg en kvalitativ intervjustudie med tre musikklærere i grunnskolen utenfor samiske områder, som ga et rikt og skildrende datamateriale. I analysen ble det satt i kontekst av tidligere forskning og teoretiske perspektiver, som Goodlads (1979) læreplanteori, Banks (2014) fem dimensjoner i flerkulturell pedagogikk og Bolers (1999) ubehagets pedagogikk. Funnene i studien viser at musikklærerne kjenner på en kompetansemangel om samisk musikk, som fører til at de opplever utfordringer rundt planlegging og gjennomføring av undervisning. De forteller at de har en utforskende tilnærming til undervisning om samisk musikk, men at de sliter med å ivareta den utøvende tilnærmingen som læreplanen også stiller krav til. Dette begrunnes med kompetansemangel og en frykt for å trå feil og fornærme kulturen. Selv om musikklærerne opplever at temaet kan være vanskelig, mener de samtidig at det gir muligheter til å fremme forståelse og kulturell respekt. De anser temaet som viktig, da samisk kultur er en del av Norges kulturarv. Funnene viser at det er et behov for å heve kompetansen blant musikklærere og i musikklærerutdanningene for å styrke implementeringen av læreplanen for å bedre ivareta undervisning om samisk musikk i grunnskolen. Dette kan bidra til å sikre en mer inkluderende og mangfoldig musikkundervisning som fremmer kulturell respekt og forståelse. Studien tilfører ny innsikt til det musikkpedagogiske forskningsfeltet ved å belyse musikklæreres tilnærming til samisk musikk. Resultatene understreker også behovet for ytterligere forskning på dette feltet, gitt den begrensede mengden eksisterende forskningen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectmusikken_US
dc.subjectmusikkfageten_US
dc.subjectsamisken_US
dc.titleSamisk musikk i musikkfaget i grunnskolen: En kvalitativ studie om hvordan tre musikklærere forholder seg til samisk musikk som en del av musikkfageten_US
dc.title.alternativeSami music in primary school music teaching in Norway: A qualitative study about how three Norwegian music teachers relate to Sami music as part of the music subjecten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBMU550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal