Show simple item record

dc.contributor.authorHansen, Andreas Gudmundsen
dc.date.accessioned2024-07-03T10:28:43Z
dc.date.available2024-07-03T10:28:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137673
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractHvordan informasjon formidles er i konstant endring, skrift som tidligere har vært en dominerende modalitet blir ofte erstattet eller supplementeres med andre modaliteter. Også i skolen er det nå lagt større vekt på at elevene skal tolke litteratur som tar i bruk flere modaliteter. Målet mitt i denne oppgaven er å se nærmere på hvilke forskjellige former for literacy som kreves for å kunne bruke dataspillet Celeste (Extremely Ok Games, 2018) i litteraturundervisningen. For å finne ut hvilke former for literacy som kreves for å bruke dataspill i litteraturundervisningen har jeg valgt å se nærmere på hva ulike forskere mener literacy og spill-literacy innebærer. I tillegg til å se nærmere på ulike tolkninger av begrepet spill-literacy vil jeg også gjøre en kvalitativ analyse av Celeste. Ved å bruke en kvalitativ analyse av Celeste kan jeg se nærmere på alle aspektene ved dette spillet som krever spesifikke ferdigheter fra spilleren. Celeste er et plattformspill. Dette er en form for spill som setter høye krav til interaksjon mellom spill og spiller, og vil vanligvis kreve nøyaktig koordinasjon mellom øyne og hender under spillingen. I tillegg til dette kom jeg gjennom analysen frem til at en kyndig leser av dataspill bør være i stand til å forstå hvordan Celeste bruker det semiotiske materialet for å tilrettelegge for en bestemt opplevelse hos spilleren. Gjennom analysen kom jeg også frem til at spillerens kunnskap rundt dataspills semiotiske domene, ulike kulturer og evnen til å utføre kritisk tenking vil kunne påvirke opplevelsen av spillet og utbytte fra å bruke det i undervisningssituasjoner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnorskfageten_US
dc.subjectdataspillen_US
dc.subjectlesingen_US
dc.titleNye måter å lese på? En analyse av det narrative dataspillet Celeste i lys av literacy-begrepeten_US
dc.title.alternativeNew ways of reading? An analysis of the narrative digital game Celeste in light of the concept of literacyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNO550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal