Show simple item record

dc.contributor.authorPal, Johannes
dc.contributor.authorLøvnes, Martin Ytterdal
dc.date.accessioned2024-07-03T07:27:55Z
dc.date.available2024-07-03T07:27:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137590
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. -10. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne kvantitative studien undersøker hvilke holdninger lærere og lærerstudenter har til bruk av ChatGPT i skolen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er: «Hvilke holdninger rapporterer lærere og lærerstudenter at de har til bruk av ChatGPT i skolen?». For å besvare problemstillingen ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant 686 lærere og lærerstudenter fra hele landet. Dataene som ble samlet inn, ble analysert ved hjelp av Mann Whitney-U testen for å avdekke signifikante forskjeller i holdninger mellom variablene: kjønn, alder, grunnskole og VGS, faglig spesialisering (norsk og matematikk), lærere og lærerstudenter og selvrapportert kunnskapsnivå. Spørsmålene undersøkte bruksmønstrene til respondentene i skolen, holdninger til ChatGPT - både som informasjons- og skriveverktøy, samt spørsmål relatert til eierskap av tekst. Spørreundersøkelsen viste at over halvparten av respondentene var positive til bruk av ChatGPT i skolen, hvor 6 av 10 respondenter rapporterte at de var enige eller litt enige i at teknologien bør bli benyttet. Holdningen til ChatGPT som informasjonsverktøy viser moderat støtte, med halvparten av respondentene som er enige eller litt enige i at elever bør få benytte ChatGPT for å hente informasjon om et emne. Holdningene til ChatGPT som skriveverktøy er mer splittet, men med et lite flertall som er enige eller litt enige i at elever bør få benytte ChatGPT i skriveprosesser. På spørsmål knyttet til eierskap av tekst, kommer det frem at et flertall av respondentene er uenige i at en tekst hvor ChatGPT har blitt brukt for å hente informasjon eller endre setningsoppbygning og rettskriving, kan betraktes som elevens egen. Undersøkelsen viser også at mange lærere allerede har begynt å bruke ChatGPT i deres arbeid, både i planlegging, gjennomføring og etterarbeid av undervisning. Likevel er det en markant usikkerhet og skepsis rundt hvordan teknologien skal brukes, og da spesielt rettet mot ChatGPT sin påvirkning på elevers kritiske tenkning og spørsmål rundt vurderingspraksis. Det kom tydelig frem i undersøkelsen at det er et ønske om å få felles retningslinjer og systematisk opplæring for bruk av ChatGPTen_US
dc.language.isonnoen_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectnorsken_US
dc.subjectChatGPTen_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjectlærerstudenteren_US
dc.titleFremveksten av generativ kunstig intelligens: En kvantitativ studie av lærere og lærerstudenters holdninger til bruk av ChatGPT i skolenen_US
dc.title.alternativeThe Emergence of Generative Artificial Intelligence: A Quantitative Study of Teachers' and Student Teachers' Attitudes Towards the Use of ChatGPT in Schoolsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNO550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal