Fremveksten av generativ kunstig intelligens: En kvantitativ studie av lærere og lærerstudenters holdninger til bruk av ChatGPT i skolen
Abstract
Denne kvantitative studien undersøker hvilke holdninger lærere og lærerstudenter har til bruk av ChatGPT i skolen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er: «Hvilke holdninger rapporterer lærere og lærerstudenter at de har til bruk av ChatGPT i skolen?». For å besvare problemstillingen ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant 686 lærere og lærerstudenter fra hele landet. Dataene som ble samlet inn, ble analysert ved hjelp av Mann Whitney-U testen for å avdekke signifikante forskjeller i holdninger mellom variablene: kjønn, alder, grunnskole og VGS, faglig spesialisering (norsk og matematikk), lærere og lærerstudenter og selvrapportert kunnskapsnivå. Spørsmålene undersøkte bruksmønstrene til respondentene i skolen, holdninger til ChatGPT - både som informasjons- og skriveverktøy, samt spørsmål relatert til eierskap av tekst. Spørreundersøkelsen viste at over halvparten av respondentene var positive til bruk av ChatGPT i skolen, hvor 6 av 10 respondenter rapporterte at de var enige eller litt enige i at teknologien bør bli benyttet. Holdningen til ChatGPT som informasjonsverktøy viser moderat støtte, med halvparten av respondentene som er enige eller litt enige i at elever bør få benytte ChatGPT for å hente informasjon om et emne. Holdningene til ChatGPT som skriveverktøy er mer splittet, men med et lite flertall som er enige eller litt enige i at elever bør få benytte ChatGPT i skriveprosesser. På spørsmål knyttet til eierskap av tekst, kommer det frem at et flertall av respondentene er uenige i at en tekst hvor ChatGPT har blitt brukt for å hente informasjon eller endre setningsoppbygning og rettskriving, kan betraktes som elevens egen. Undersøkelsen viser også at mange lærere allerede har begynt å bruke ChatGPT i deres arbeid, både i planlegging, gjennomføring og etterarbeid av undervisning. Likevel er det en markant usikkerhet og skepsis rundt hvordan teknologien skal brukes, og da spesielt rettet mot ChatGPT sin påvirkning på elevers kritiske tenkning og spørsmål rundt vurderingspraksis. Det kom tydelig frem i undersøkelsen at det er et ønske om å få felles retningslinjer og systematisk opplæring for bruk av ChatGPT
Description
Master i grunnskolelærerutdanningen 5. -10. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen