Show simple item record

dc.contributor.authorIndergård, Ada Edelsteen
dc.date.accessioned2024-01-04T12:27:18Z
dc.date.available2024-01-04T12:27:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109842
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å undersøke hvordan følelser inngår i kroppsøvingslæreres profesjonshverdag, med hovedvekt på lærer-elev-relasjonen. I takt med samfunnsutviklingen vektlegges følelser en større plass i lærerprofesjonen. Forskning på kroppsøvingslæreres følelser er imidlertid et nytt felt. Hvordan opplever kroppsøvingslærere at følelser inngår i sin yrkesutøvelse, og hvordan uttrykker de disse i relasjon til elevene? Hva gjør de hvis de opplever at de misliker elever og at dette vekker negative følelser? Hvordan ser kroppsøvingslærere følelser i profesjonalitetsbegrepet? De ovennevnte spørsmålene har blitt forsøkt besvart gjennom semistrukturerte intervjuer med fire informanter. Informantene jobber som kroppsøvingslærere på barne-og ungdomstrinnet, på ulike skoler med geografisk spredning i Norge. Teoretisk benyttes Fuchs´ (2014; 2016) følelsesteorier, med utgangspunkt i følelsers kroppslige og relasjonelle natur. Merleau-Pontys begrep interaffectivity inngår i oppgavens teoretiske forankring. Den psykologiske følelsesteorien diskuteres i lys av pedagogisk kontekst med vekt på relasjoner og kroppsøvingsfaget. Begreper som omhandler følelsesuttrykk og forventninger, som emotional display rules og emotional labor, inngår videre i oppgaven og diskuteres opp mot autentisitets- og profesjonalitetsbegrepet, Chang, 2020; Fallmyr, 2020; Stark & Bettini, 2021; Simonton et al., 2021; Wang et al., 2023. Tematisk analyse har blitt brukt til å finne funn i informantenes refleksjoner rundt følelser, i møte med elever i sin undervisning. Funn i oppgaven omhandler følelsers påvirkning i relasjoner. Følelsers kompleksitet kommer frem i form av å skjule, uttrykke eller «fake». Lærer-elev-relasjonens følelsespreg er et interessant funn. Emosjonell kompetanse er noe kroppsøvingslærere har og bruker implisitt ettersom de ikke eksplisitt har fått kunnskaper om dette tidligere. Det kommer også frem at kroppsøvingsfaget er en arena for større følelsesuttrykk i både positiv og negativ forstanden_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectkroppsøvingslæreren_US
dc.subjectfølelseren_US
dc.subjectlærer-elev-relasjonen_US
dc.subjectinteraffektiviteten_US
dc.title«...for meg, elever, samspillet og dynamikken, så er jo følelser der...»: En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres refleksjoner rundt følelser i møte med elever i sin undervisningen_US
dc.title.alternativeA qualitative study of physical education teachers´ reflections on emotions in relation to students in teachingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal