Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFredheim, Tollak
dc.date.accessioned2023-11-03T11:30:08Z
dc.date.available2023-11-03T11:30:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100501
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet i faget spesialpedagogikk i grunnskolelærertutdanningen, samtidig som den er tett knyttet opp mot kroppsøvingsfaget i skolen. Temaet for oppgaven er inkluderende kroppsøvingsundervisning. Konteksten er at kroppsøvingsfaget har som mål at alle elever skal delta i undervisningen, mens forskning derimot viser at kroppsøvingslærere mangler kunnskap om hvordan de kan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne, noe som gjør at disse elevene tidvis blir nedprioritert og ekskludert fra faget, og dermed ikke får den tilretteleggingen de har behov for og rett på. Hensikten med studien har derfor vært å bidra med økt forståelse for hvordan kroppsøvingslærere kan tilrettelegge for inkluderende kroppsøving samt se på hvilket positivt utbytte en slik tilnærming til faget kan medføre for klassens elever. For å belyse det nevnte temaet, har jeg i oppgaven forsøkt å svare på følgende todelte problemstilling: «Hvordan kan kroppsøvingslærere tilrettelegge for en inkluderende kroppsøvingsundervisning, og hvilke muligheter kan den gi, både for elever med nedsatt funksjonsevne og for elevgruppen som helhet?» Oppgaven har hatt et gjennomgående kvalitativt forskningsdesign med et fenomenologisk – hermeneutisk perspektiv der intervjuer med fire erfarne kroppsøvingslærere ved ulike skoler i Bergensområdet har utgjort datagrunnlaget og dannet utgangspunkt for analysen. Funnene fra studien indikerer at arbeidet med å tilrettelegge for inkludering av elever med nedsatt funksjonsevne i kroppsøvingsfaget er krevende. Det kommer frem at proaktivitet, og det å etablere en overordnet inkluderende praksis preget av mangfold og åpenhet er fordelaktige strategier som gjør prosessen enklere. Relasjonsbygging med eleven(e) med nedsatt funksjonsevne viser seg også som en nødvendighet, da elever og læreren gjennom en god og trygg relasjon enklere kan finne ut hvilke hensyn og tilrettelegginger som må tas i faget. Inkluderende kroppsøving har potensiale til å gi samtlige elever et eksepsjonelt godt utbytte. Om den inkluderende kroppsøvingen blir realisert vil faget være en god arena for å kunne utvikle økt forståelse, toleranse og empati for hverandre, samt gi økt forståelse og kritisk tenkning rundt temaer som mangfold, likestilling og inkludering. Kroppsøvingsundervisningen vil dermed kunne bidra til å fremme positiv utvikling, deltakelse i fellesskapet, og en skolehverdag preget av økt trivsel for elever både med og uten nedsatt funksjonsevneen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectkroppsøvingsundervisningen_US
dc.subjectfunksjonsnedsettelseren_US
dc.titleTilrettelegging for inkluderende kroppsøvingsundervisning for elever med nedsatt funksjonsevneen_US
dc.title.alternativeFacilitation for inclusive physical education for learners with disabilitiesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal