dc.contributor.author | Utgård, Sandra | |
dc.date.accessioned | 2023-11-02T12:01:27Z | |
dc.date.available | 2023-11-02T12:01:27Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3100266 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | I denne oppgaven er det gjennomført en diskursanalyse basert på Normas Fairclough sin teori og metode for kritisk diskursanalyse. For å svare på problemstillingen «Hvilke diskurser rundt begrepene tilpasset opplæring og spesialundervisning er fremtredende i bakgrunnsdokumenter for den gjeldende- og den kommende opplæringsloven?» har studien analysert kapittel 19 i NOU1995: 18 Ny lovgivning om opplæring - «… og for øvrig kan man gjøre som man vil» og Kapittel 31 i NOU 2019:23 Ny opplæringslov. Bakgrunnen for valget av disse dokumentene er at de er sentrale utdanningspolitiske dokumenter i prosessen med å vedta en ny lov.
Formålet med denne oppgaven har vært å se på hvordan innholdet i utdanningspolitiske dokumenter samsvarer med praksisen i skolen. Det er mange år mellom utgivelsen av de to dokumentene, og på disse årene har det skjedd en utvikling i skolen og i forhold til prinsippene tilpasset opplæring og spesialundervisning. Noe av grunnen til at det er satt i gang et arbeid med en ny lov, er at gjeldene er omfattende og uoversiktlig som gjør den vanskelig å finne frem i og ta i bruk. I dokumentene som er utgangspunktet for analysen er det forståelsen og ytringene til utvalgene som kommer frem, uten å være påvirket av høringsrunder og andre faktorer.
Selve analysen av dokumentene er gjort med utgangspunkt i en innholdsanalyse og en grammatisk analyse. Ut ifra resultatet av analysen er det identifisert tre diskurser som er felles for begge dokumentene; diskursen om rettigheter og ansvar, diskursen om integrering og inkludering og diskursen om krav til kompetanse. Videre er de identifiserte diskursene diskutert i et historisk perspektiv og opp mot tidligere forskning. Diskusjonen viser at diskursene bygger på den historiske utviklingen innenfor utdanningspolitikken, men det er noen ulikheter i hva som kommer frem i de ulike kapitlene det er tatt utgangspunkt i. Både når det kommer til forståelsen av hva som ligger i prinsippet tilpasset opplæring, og hvordan dette kan ses på som er politisk virkemiddel. Det er også en forskjell på hvordan integrering og inkludering blir lagt frem i dokumentene, samtidig som det er et skille mellom hva de politiske dokumentene sier i forhold til hva studier gjort på praksisen i skolen viser. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | spesialundervisning | en_US |
dc.title | Tilpasset opplæring og spesialundervisning: En kritisk diskursanalyse av bakgrunnsdokumenter til den gjeldende og den kommende opplæringsloven | en_US |
dc.title.alternative | Adapted education and special education: A critical discourse analysis of backgrounds documents to the current and forthcoming Education Act | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBSP550 | en_US |