Show simple item record

dc.contributor.authorUtgård, Sandra
dc.date.accessioned2023-11-02T12:01:27Z
dc.date.available2023-11-02T12:01:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100266
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI denne oppgaven er det gjennomført en diskursanalyse basert på Normas Fairclough sin teori og metode for kritisk diskursanalyse. For å svare på problemstillingen «Hvilke diskurser rundt begrepene tilpasset opplæring og spesialundervisning er fremtredende i bakgrunnsdokumenter for den gjeldende- og den kommende opplæringsloven?» har studien analysert kapittel 19 i NOU1995: 18 Ny lovgivning om opplæring - «… og for øvrig kan man gjøre som man vil» og Kapittel 31 i NOU 2019:23 Ny opplæringslov. Bakgrunnen for valget av disse dokumentene er at de er sentrale utdanningspolitiske dokumenter i prosessen med å vedta en ny lov. Formålet med denne oppgaven har vært å se på hvordan innholdet i utdanningspolitiske dokumenter samsvarer med praksisen i skolen. Det er mange år mellom utgivelsen av de to dokumentene, og på disse årene har det skjedd en utvikling i skolen og i forhold til prinsippene tilpasset opplæring og spesialundervisning. Noe av grunnen til at det er satt i gang et arbeid med en ny lov, er at gjeldene er omfattende og uoversiktlig som gjør den vanskelig å finne frem i og ta i bruk. I dokumentene som er utgangspunktet for analysen er det forståelsen og ytringene til utvalgene som kommer frem, uten å være påvirket av høringsrunder og andre faktorer. Selve analysen av dokumentene er gjort med utgangspunkt i en innholdsanalyse og en grammatisk analyse. Ut ifra resultatet av analysen er det identifisert tre diskurser som er felles for begge dokumentene; diskursen om rettigheter og ansvar, diskursen om integrering og inkludering og diskursen om krav til kompetanse. Videre er de identifiserte diskursene diskutert i et historisk perspektiv og opp mot tidligere forskning. Diskusjonen viser at diskursene bygger på den historiske utviklingen innenfor utdanningspolitikken, men det er noen ulikheter i hva som kommer frem i de ulike kapitlene det er tatt utgangspunkt i. Både når det kommer til forståelsen av hva som ligger i prinsippet tilpasset opplæring, og hvordan dette kan ses på som er politisk virkemiddel. Det er også en forskjell på hvordan integrering og inkludering blir lagt frem i dokumentene, samtidig som det er et skille mellom hva de politiske dokumentene sier i forhold til hva studier gjort på praksisen i skolen viser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectspesialundervisningen_US
dc.titleTilpasset opplæring og spesialundervisning: En kritisk diskursanalyse av bakgrunnsdokumenter til den gjeldende og den kommende opplæringslovenen_US
dc.title.alternativeAdapted education and special education: A critical discourse analysis of backgrounds documents to the current and forthcoming Education Acten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal