Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlgerøy, Ingrid
dc.date.accessioned2023-11-02T11:45:41Z
dc.date.available2023-11-02T11:45:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100259
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven presenterer et underkommunisert problemområde i skolen; hvordan visuelle utfordringer kan påvirke og gi vansker knyttet til elevers lesing. Problemstillingen for oppgaven er: Hvilke erfaringer og hvilken kompetanse har norsklærere, spesial- og synspedagoger knyttet til elevers vansker med lesing, og nevner de også visuelle utfordringer? Problemstillingen vil bli forsøkt besvart gjennom følgende forskningsspørsmål: Hvordan vil norsklærere og spesialpedagoger på 1. – 7. trinn beskrive elevers vansker med lesing og mulige årsaker bak vanskene? Hvordan vil norsklærere og spesialpedagoger på 1. – 7. trinn vurdere og evaluere mulige tiltak, og hvordan vurderer de egen kompetanse på vansker med lesing? Hvilke tanker og erfaringer knyttet til visuelle utfordringer med lesing har en synspedagog som jobber med synskartlegging og synsstimulerende tiltak med elever over tid? For å besvare disse spørsmålene har kvalitative intervjuer av fem pedagoger blitt brukt som metode. Fire av disse er utdannet grunnskolelærere, og jobber på samme skole. Den femte informanten har en pedagogisk utdanning, og har tatt videreutdanning som synspedagog. Hun jobber med synskartlegging og synsstimulerende tiltak med elever, som blant annet har visuelle utfordringer med lesing. Dette prosjektet har vist at norsklærere og spesialpedagoger har erfaringer og kompetanse knyttet til elevers vansker med lesing, men når det kommer til visuelle utfordringer har de lite kompetanse. Disse funnene gjenspeiles i den forskningen som har blitt presentert. Oppgaven peker på utfordringer knyttet til manglende kompetanse på visuelle utfordringer med lesing. Synspedagogisk kompetanse, helst fra en synspedagog, trekkes frem som et viktig tiltak. Dette kan føre til at elever med visuelle utfordringer får et fullverdig opplæringstilbud i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectlesevanskeren_US
dc.titleVisuelle utfordringer: Usynlige årsaker til elevers vansker med lesing?en_US
dc.title.alternativeVisual challenges: Invisible causes to students reading difficulties?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal