Show simple item record

dc.contributor.authorEriksen, Ane Asdal
dc.date.accessioned2023-11-01T14:10:18Z
dc.date.available2023-11-01T14:10:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100040
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er læreres arbeid med utfordrende atferd. Formålet med studien er å undersøke hvordan lærere arbeider med utfordrende atferd i skolen og hva som påvirker deres muligheter i dette arbeidet. Slik ønsker studien å bidra til å bedre forstå hvorfor lærere arbeider som de gjør. Studien skiller mellom alternativ og ordinær opplæring. Med bakgrunn i oppgavens formål er følgende problemstilling formulert: Hvordan kan man forstå læreres arbeid med utfordrende atferd i ordinær og alternativ opplæring fra et utviklingsøkologisk perspektiv? Problemstillingen belyses med utgangspunkt i systemteori og Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell (1979) og hans fire nivåer: mikro, meso, ekso og makro. Med grunnlag i disse fire nivåene forsøker studien å forklare hvordan både de nære, umiddelbare omgivelsene, og de ytre, fjernere omgivelsene henger sammen og hvordan de påvirker læreres arbeid med utfordrende atferd. Atferd blir sett på i et helhetlig perspektiv hvor individ og miljø gjensidig påvirker hverandre. Videre er det hentet inn relevant litteratur og tidligere forskning på feltet. Litteraturen ser på ulike forståelser for hva utfordrende atferd er og mulige forklaringer og årsaker til hvorfor elever viser utfordrende atferd. Den tidligere forskningen som er innhentet ser på ulike tilnærminger og metoder for arbeid med utfordrende atferd. Samlet ønsker litteraturen og forskningen å belyse ulike tilnærminger innenfor feltet. Studien benytter kvalitativ metode, nærmere bestemt semistrukturert intervju. Det er gjennomført tre intervjuer med totalt fire informanter; to individuelle intervjuer og ett gruppeintervju. Gruppeintervjuet er med to lærere som delte kontaktlæreransvaret for en ordinær klasse. De individuelle intervjuene er med én informant som arbeider ved en alternativ opplæringsarena og én som arbeider på en skole for sosiale og medisinske institusjoner (SMI-skole). Funnene tyder på at lærerne i ordinær og alternativ opplæring i hovedsak arbeider med tre sentrale tilnærminger når det gjelder utfordrende atferd: 1) De forsøker å forstå atferden med fokus på å se bakgrunnen for atferden og forstå den som et uttrykk for ulike følelser. 2) De arbeider med å bygge gode relasjoner med elevene. 3) De arbeider med å styrke strukturen rundt elevene ved å på ulike måter arbeide med rutiner, regler og forventninger. I forsøket på å forstå lærernes arbeid spiller rammefaktorer som lærertetthet og tid, samt måten skolen er organisert på en viktig rolle både for deres arbeid, men også for hvilke muligheter de har i arbeidet med utfordrende atferd i skolenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectatferden_US
dc.titleLæreres arbeid med utfordrende atferd i et utviklingsøkologisk perspektiven_US
dc.title.alternativeTeachers´ work with challenging behavior from a developmental ecology perspectiveen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal