Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakke, Kristina
dc.date.accessioned2023-11-01T14:01:33Z
dc.date.available2023-11-01T14:01:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100031
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractMasteroppgaven utforsker subjektive forståelser av utfordrende atferd som begrep og fenomen gjennom den overordnede problemstillingen «Hvordan forstår lærere som jobber i grunnskolen og lærerstudenter på 5. året utfordrende atferd hos enkeltelever i grunnskolen?». Oppgaven legger fenomenologi og sosialkonstruktivisme til grunn for det vitenskapsteoretiske perspektivet, og er inspirert av Grounded Theory som metode. Gjennom en elektronisk spørreundersøkelse med hovedvekt på åpne spørsmål og et hovedsakelig kvalitativt design har data som kunne fortelle noe om informantenes forståelse av begrepet og fenomenet blitt samlet inn. Sentrale funn fra analysen ble videre strukturert og presentert gjennom tre hovedtemaer med tilhørende underkategorier. Kategoriene som ble utledet under hovedtemaet «Forståelse» er «Et begrep som oppfattes av informantene som vanskelig å definere», «Atferd forstått som elevens fysiske og verbale uttrykk», «Atferd sett gjennom et problemorientert perspektiv» og «Atferd sett i lys av årsaksforklaringer». Kategoriene som ble utledet under hovedtemaet «Håndtering» er «Relasjoner», «Kompetanse og erfaring» og «Støtte og ressurser». Kategoriene som ble utledet under hovedtemaet «Toleranse» er «Toleranse i tråd med kjennskap til elevens utfordringer og bakgrunn», «Toleranse påvirkes av ansvaret for medelever» og «Toleranse formes av erfaring». Hovedtemaer og kategorier ble drøftet i henhold til (1) Informantenes begrepsforståelse og (2) Informantenes syn på god håndtering. Dette ble gjort gjennom bla. Kommunikasjonsteori og teori om begrepsforståelse. Betydningen av å ha en felles forståelse av begrepet utfordrende atferd og å utvikle relasjonskompetanse kom fram gjennom drøftingen. Konklusjonen viser til at håndtering av utfordrende atferd i skolen krever en helhetlig tilnærming som inkluderer både individuelle, miljømessige og systemiske faktorer, og at dette kan ha stor betydning for læreres og lærerstudenters forståelse, håndtering og toleranse i møte med utfordrende atferd i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectatferden_US
dc.titleAtferd som utfordrer skolehverdagen: En fenomenologisk og utforskende studie av begrepet utfordrende atferden_US
dc.title.alternativeBehaviour that challenges everyday school life: a phenomenological and explorative study on the concept of challenging behaviouren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal