Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelgesen, Charlotte Agathe
dc.date.accessioned2023-10-27T11:49:36Z
dc.date.available2023-10-27T11:49:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099170
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan få til god tilrettelegging i skolen for elever med barnedepresjon, samt bidra til å sette søkelys på barn sin psykiske helse. Problemstillingen som denne studien ønsker å besvare lyder som følger: Hvordan kan lærere tilrettelegge undervisningen og skolehverdagen for elever som sliter med depresjon? For å svare på problemstillingen har jeg valgt å benytte kvalitativ metode med en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming. Datamaterialet har jeg samlet inn gjennom tre semistrukturerte intervjuer med en lærer, helsesykepleier og en miljøterapeut. Jeg har fått innsikt i informantenes opplevelser og erfaringer med fenomenet barnedepresjon. Funnene i studien viser at elever som utviser innagerende atferd ofte blir oversett i skolen. Videre kommer det frem at det har vært en økning i antall barn som utvikler depresjon, og at det fortsatt er behov for mer kunnskap om barnedepresjon. Resultatene tyder på at psykisk helse har fått en mer sentral plass i skolen, og at lærerrollen er i endring. Lærere har tilsynelatende fått mer ansvar for elevenes psykiske helse. Betydningen av en god lærer-elev relasjon er dermed noe som fremheves i studien, og funn tyder på at lærere utgjør en svært viktig rolle, spesielt for sårbare barn. I tillegg tilsier funnene at barn som er deprimert har behov for å føle på tilhørighet i skolen, og at lærere må sørge for at eleven blir inkludert i det sosiale fellesskapet. I arbeidet med å tilrettelegge skolehverdagen vektlegger informantene blant annet variert undervisning og realistiske krav. Informantene peker også på viktigheten av å legge til rette for mestringsopplevelser, og å få til et samarbeid som er velfungerendeen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectbarnedepresjonen_US
dc.titleLærerens tilrettelegging i skolen for elever med barnedepresjonen_US
dc.title.alternativeThe teacher’s facilitation in school for students with childhood depressionen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal